Informacje

Auta elektryczne  / autor: Pixabay
Auta elektryczne / autor: Pixabay

Elektryki szturmują polski rynek? To dynamiczny wzrost!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 lutego 2022, 13:40

  • 7
  • Powiększ tekst

Pod koniec stycznia br. po polskich drogach jeździło ponad 39 tys. aut elektrycznych, czyli o 88 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego „Licznika elektromobilności”. Rośnie też liczba ogólnodostępnych stacji ładowania. W styczniu przybyło ich 60.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na koniec stycznia w Polsce było zarejestrowanych 39 tys. 328 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49 proc. rynku; 51 proc. stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych po pierwszym miesiącu 2022 r. liczył 1738 sztuk, co oznacza wzrost rdr o 145 proc. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia liczyła 10 tys. 667 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która sięga niespełna 335 tys. Z kolei park autobusów elektrycznych w Polsce pod koniec ubiegłego miesiąca wzrósł do 655 pojazdów.

Z „Licznika elektromobilności” wynika, że pod koniec stycznia 2022 r. w Polsce funkcjonowały 1 992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty). 28 proc, z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 r. (101). „Mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach. Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania” - wskazał.

Jak ocenił, pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 roku

Prezes PZPM Jakub Faryś dodał, że choć liczba publicznych punktów ładowania rośnie, wciąż jest niewystarczająca. „Jednakże w przypadku firm transportowych ten problem daje się stosunkowo łatwo rozwiązać dzięki budowie dedykowanych punktów ładowania zlokalizowanych w bazach transportowych” - ocenił.

Licznik elektromobilności” aktualizowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Raport pokazuje, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania.

Opracowanie PZPM i PSPA powstało na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

Czytaj też: Rewolucja! Mieszkania zamiast galerii handlowych i biur?

PAP/kp

Powiązane tematy

Komentarze