E-handel wystrzelił! Wraz z nim mocno rosną magazyny
Od 2019 r. udział e-commerce’u w handlu detalicznym w Polsce wzrósł dwukrotnie, a łączna powierzchnia magazynów z 18,6 do 25 mln m kw. - podaje środowy „Puls Biznesu”.
Gazeta zauważa, że w 2019 r. wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła 50 mld zł, a średni udział w sprzedaży detalicznej wynosił 4,5 proc. Rok później wartość rynku wzrosła do 100 mln zł, a w 2021 r. udział tego kanału w sprzedaży detalicznej wynosił już 9 proc.
Według cytowanego przez dziennik raportu Cushman & Wakefield „E-commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” prognozy z 2019 r. były niedoszacowane – eksperci przewidywali osiągnięcie poziomu 80 mld zł po kilku latach.
„Dzisiaj Unity Group prognozuje, że do 2025 r. wartość rynku handlu internetowego w Polsce będzie wynosiła 250 mld zł, a według prognoz PMR jego udział w sprzedaży detalicznej w 2023 r. sięgnie 20 proc.” - zwraca uwagę gazeta.
Dodaje, że obecnie 7,35 mln m kw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7 proc. całkowitej podaży, przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. W porównaniu z 2019 r., gdy powierzchnia obsługująca e-commerce wynosiła 3,9 mln m kw., nastąpił wzrost o 88 proc. - zaznacza dziennik.
Czytaj też: OECD: W 2023 r. czeka nas mocny spadek inflacji
PAP/kp