Rozwój polskiej gospodarki morskiej, a 100-lecie Portu Gdynia
Trwa kolejna, piąta już edycja Forum Wizji Rozwoju. To największe wydarzenie gospodarcze w północnej Polsce
Podczas Forum uczestnicy zajmują się najważniejszymi wyzwaniami stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, MEW, gospodarką morską, troską o lokalną tożsamość i rozwój społeczności lokalnych.
Stulecie Portu Gdynia
W tym roku gospodarka morska obchodzi szczególny jubileusz, sto lat istnienia Portu. Już tyle czasu jest generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.
I dnia Forum podczas panelu Portu Gdynia rozmawiano o wpływie inwestycji morskich na rozwój regionu i gospodarkę kraju. Prowadzącym był Artur Kiełbasiński, dziennikarz ekonomiczny, miłośnik gospodarki morskiej, prawa i Pomorza. Natomiast udział wzięli:
• Grzegorz Witkowski Ministerstwo Infrastruktury
• Leszek Jurczyk dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu
• Piotr Michalski rzecznik prasowy GDDKiA
• Wiesław Piotrzkowski Kpt. ż.w. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
• Bogdan Ołdakowski prezes zarządu ACTIA FORUM
Podczas panelu poruszone zostały tematy dotyczące:
• boom inwestycyjnego w gospodarce morskiej w Polsce – plan inwestycji morskich, pozwalający zwiększyć potencjał Polski na rozwój na bazie dostępu do morza,
• jubileusz portu – Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki i biznesu,
• kierunków rozwoju w Porcie Gdynia – modernizacja, rozbudowa, budowa infrastruktury,
• zwiększenia możliwości Portu Gdynia poprzez zapewnienie dostępu do portu od strony lądu oraz morza.
Inwestycje morskie są realizowane zgodnie z planem, mimo tych wszystkich perturbacji, które się pojawiają już od kilkunastu miesięcy, najpierw covid, teraz wojna na Ukrainie, zakłócone łańcuchy dostaw, brak pracowników, ceny stali, inflacja i inne, nasi wykonawcy realizują inwestycje zgodnie z planem. Mówimy przede wszystkim o falochronach na Zatoce Gdańskiej, Pogłębianie torów podjeściowych do Portu Gdyni i Gdańska, otwarty Terminal Publiczny w Porcie Gdyni, wypłynięcie pierwszej jednostki Steny z nowego terminala, przekop przez Mierzeję Wiślaną, pogłębianie toru podejściowego do 12,5 m na Zachodnim Pomorzu oraz wiele innych realizowanych inwestycji. Gospodarka morska to obecnie jeden wielki plac budowy - stwierdził Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.
Inwestycje
Największe obecnie realizowane inwestycje w polskich portach morskich dotyczą dróg wodnych. Postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – całkowita wartość inwestycji to prawie 2 mld złotych z budżetu państwa – oraz modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m o wartości 1 936 mln zł. Na te dwa projekty w 2021 r. wydatkowano z budżetu państwa 930 mln zł. Łącznie na projekty dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu pozyskano w okresie 2014-2020 środki finansowe z budżetu UE w wysokości 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. W tym roku zakończy się także pierwszy etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Porty polskie pokazują, ze doskonale realizują założone strategie, prowadząc prace inwestycyjne, co ma swoje odwzorowanie w wynikach, które osiągają. Wolumen przeładunków trzech wiodących portów morskich: w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu wyniósł w 2021 r. 113 mln ton, co stanowi wzrost o 9 proc. rok do roku. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU. Polska planuje i wdraża inwestycje dot. infrastruktury portowej, drogowej, a także używanej technologii, co ma za zadanie zwiększać konkurencyjność na rynku, przyciągać do siebie nowych kontrahentów oraz obsługiwać coraz więcej ładunków.
W stuleciu istnienia Portu Gdynia omówione zostały niedawno zakończone, obecnie trwające inwestycje oraz przyszłe inwestycje.
Port Gdynia prowadzi wiele inwestycji, mających na celu zwiększenie i polepszenie dostępu do portu od strony wody oraz lądu. Ważnym punktem rozmowy był temat Drogi Czerwonej oraz linii 201.
Linia nr 201, która jest częścią międzynarodowej linii kolejowego C-65 - głównego szlaku towarowego łączącego bezpośrednio Port Gdynia ze Śląskiem, ma podstawowe znaczenie dla gospodarki krajowej jak i bezpieczeństwa oraz organizacji przewozów kolejowych w Trójmieście, a w efekcie dla możliwości przeładunkowych. Przy obecnym natężeniu ruchu pasażerskiego i towarowego w węźle trójmiejskim oraz przy stale wzrastającym przeładunku kontenerów w Porcie, modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku z Gdyni do Bydgoszczy, zapewni podstawowy dostęp do Portu Gdynia. Bez niej, obecnie prowadzona przez PKP PLK kosztowna inwestycja pn. Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia będzie niewykorzystana. Drugim, tak samo ważnym aspektem, jest połączenie drogowe, ponieważ dalszy wzrost przeładunków jest możliwy pod warunkiem realizacji właściwego połączenia lądowego. Ze względu na dojazd do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta (S6), warunkiem koniecznym jest zapewnienie bezpośredniego i bezpiecznego połączenia drogowego do portu morskiego poprzez separację na odcinku ostatniej mili w Gdyni ruchu ciężkiego i osobowego/miejskiego. W praktyce, oznacza to budowę wysokoprzepustowego dostępu drogowego przez Drogę Czerwoną.
Port Gdynia realizuje wszystkie inwestycje patrząc odważnie w przyszłość, tak, aby służyły kolejnych pokoleniom przez następne dekady.
Wydarzenie Forum Wizja Rozwoju trwa w dniach 20-21 czerwca. Odbywa się pod patronatem premiera Mateusza Morawieckiego.
Czytaj też: O srebrnej gospodarce porozmawiamy na Forum w Gdyni
KG