Informacje

CPK - wizualizacja  / autor: Mat. pras.
CPK - wizualizacja / autor: Mat. pras.

Kolejny ważny projekt przed budową CPK!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 sierpnia 2022, 10:30

  • Powiększ tekst

Rozpoczyna się postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania pierwszego elementu sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce, ok. 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. To jeden z elementów umowy opiewającej na ponad 7 mld zł.

Spółka rozpoczęła postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka LK 85 Warszawa – Łódź (bez węzła CPK). Jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 mld zł netto, podpisanej pod koniec lipca tego roku i będącej obecnie największym tego typu porozumieniem w Europie” - poinformował rzecznik CPK Konrad Majszyk w opublikowanej we wtorek informacji prasowej.

Dodał, że celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka CPK przez 8 lat będzie mogła zlecać kolejowe zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów - łącznie 27 spółek, zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

Na podstawie tej umowy spółka CPK uruchomiła właśnie pierwsze postępowanie cząstkowe. Dotyczy ono ok. 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, bez węzła CPK, w ramach linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Będzie to pierwszy element sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W pierwszym etapie pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).

Ogłosiliśmy postępowanie wykonawcze w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej oraz dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, obejmującej projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną oraz opinie na temat wartości nieruchomości. Te wszystkie elementy pozwolą nam skutecznie, szybko i solidnie przygotować to niezwykle ważne połączenie kolejowe” – przekazał Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.

W czerwcu, po roku prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski tej trasy. Przygotowano też postępowanie na prace projektowe tak, aby zakończyć realizację inwestycji równolegle z wybudowaniem Portu Solidarność.

Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa „szprycha” nr 9 poprowadzi przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y” w Sieradzu rozgałęzi się w stronę Wrocławia i Poznania. Cała sieć CPK będzie składać się z niemal 2 TYS. km nowych linii kolejowych, spośród których około 1,3 TYS. km jest w zaawansowanych pracach przygotowawczych - wyjaśniono.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Czytaj też: PGNiG odkryło złoże gazu pod Poznaniem

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych