A ty ile wydajesz na utrzymanie samochodu?
59 proc. kierowców wydaje na eksploatację samochodu mniej niż 12 tys. zł rocznie - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Santander Consumer Multirent pt. „Polak w swoim aucie”.
Ile i na co wydaje kierowca?
Najbardziej obciążająca dla portfela - jak wynika z badania - jest usuwanie usterek, co przyznało 38 proc. respondentów. Na kolejnych miejscach pod względem uciążliwości dla domowych finansów wskazano: ubezpieczenia motoryzacyjne (35 proc.), przeglądy techniczne (8 proc.), sezonowy serwis i wymianę opon (6 proc.), a także wymianę płynów i filtrów (4 proc.).
W sumie ponad połowa (59 proc.) polskich kierowców szacuje, że w skali roku wydaje na eksploatację samochodu poniżej 12 tys. zł, 22 proc. uważa, że ponoszony przez nich wydatek wynosi 12-15 tys. zł, a 10 proc. - od 16 do 20 tys. zł. Tylko 2 proc. stwierdziło, że płaci za eksploatację powyżej 20 tys. zł.
Jak często siadamy za kółkiem?
Z raportu wynika też, że 55 proc. polskich kierowców korzysta ze swojego auta codziennie, a co trzeci ankietowany używa samochodu kilka razy w tygodniu.
„Tylko 5 proc. jeździ samochodem raz w tygodniu, zaś 3 proc. rzadziej niż raz w tygodniu” - powiedział, cytowany w informacji, szef zespołu obsługi serwisowej Santander Consumer Multirent Andrzej Zapotoczny.
»» O wydatkach na auto i motoryzacji czytaj też tutaj:
Masz garaż? Zobacz jak wysoki podatek zapłacisz
Będzie VW Golf made in Poland! Trwają przygotowania
Co nas irytuje na drodze?
W badaniach poruszono też kwestię zachowania na drodze. Dla ponad połowy kierowców (56 proc.) najbardziej irytująca na drodze jest brawura innych kierowców (np. wymuszanie pierwszeństwa czy niebezpieczne wyprzedzanie), 46 proc. skarżyło się na nieostrożność pieszych, a 43 proc. na zły stan dróg. Z kolei 42 proc. uznało, że irytujące są korki na drogach, a 41 proc. złości nieprzestrzeganie przepisów przez innych uczestników ruchu. Najmniejszy odsetek polskich kierowców skarżył się na zły stan techniczny innych samochodów (10 proc.), a także niewłaściwe oznakowanie na drodze (7 proc.).
Z badania wynika również, że kobiety są znacznie bardziej wyczulone na nieostrożność pieszych (deklaruje tak 56 proc. w porównaniu do 38 proc. mężczyzn) oraz słabą jakość dróg (50 proc. kobiet, 38 proc. mężczyzn). Inna znacząca różnica powiązana jest z wiekiem i wynika z temperamentu młodszych osób – okazuje się, że im młodszy ankietowany, tym częściej irytują go kierowcy, którzy jeżdżą - ich zdaniem - zbyt wolno. W najmłodszej grupie (18-29 r.ż.) ten odsetek wynosi 30 proc. i maleje wraz z wiekiem grupy badanej. Wśród osób powyżej 60 roku życia tylko 11 proc. uznaje takie zachowanie za denerwujące. Poza tym najmłodsi częściej skarżą się na nieostrożność pieszych (61 proc.), dla porównania wynik wśród osób między 50 a 59 rokiem życia – jest sporo niższy i wynosi 37 proc.
Ewa Wesołowska (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj: