Informacje

Średni wynik polskich uczniów w zakresie myślenia kreatywnego wyniósł 34 punkty / autor: Fratria
Średni wynik polskich uczniów w zakresie myślenia kreatywnego wyniósł 34 punkty / autor: Fratria

Czy młodzi Polacy są kreatywni? Podano wyniki badań

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 czerwca 2024, 18:39

  • Powiększ tekst

Wyniki polskich 15-latków w badaniu myślenia kreatywnego są wyższe niż średnia OECD i zbliżone do wyników uczniów z Łotwy, Belgii i Portugalii. Wśród uczniów z UE lepsze rezultaty od młodych Polaków uzyskali 15-latkowie z Estonii, Finlandii i Danii.

We wtorek przedstawiono wyniki wszystkich krajów, które uczestniczyły w badaniu myślenia kreatywnego. Towarzyszyło ono badaniu PISA 2022. W badaniu wzięły udział 64 kraje i regiony.

Singapur najbardziej kreatywny

Maksymalnie można było otrzymać 60 punktów. Średni wynik polskich uczniów w zakresie myślenia kreatywnego wyniósł 34 punkty.

Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z Singapuru (41 punktów), Korei Południowej i Kanady (po 38 punktów). Kolejne miejsca zajęły Australia i Nowa Zelandia.

Tuż za nimi uplasowały się kraje Unii Europejskiej: Estonia, Finlandia (po 36 punktów) i Dania (35 punktów). Wynik Polski jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Łotwy, Belgii (po 35 punktów) i Portugalii (34 punkty). Według badaczy różnice w wynikach uczniów z Polski, Łotwy, Belgii i Portugalii są nieistotne statystycznie.

Średni wynik dla krajów OECD wynosi 33 punkty.

Co i jak badano?

Kreatywność zdefiniowano w badaniu jako „umiejętność tworzenia, oceny i ulepszania pomysłów na rozwiązanie problemu lub twórcze wyrażenie się, które może prowadzić do powstania nowej wiedzy, skutecznych i oryginalnych rozwiązań, produktów czy dzieł sztuki”.

Uczniowie rozwiązywali specjalnie przygotowane zadania, sprawdzające ich umiejętności w zakresie różnorodności, kreatywności, a także oceniania i ulepszania pomysłów w czterech domenach: prezentacja graficzna, wypowiedź pisemna, rozwiązywanie problemów społecznych oraz rozwiązywanie problemów naukowych. Rozwiązanie każdego z zadań trwało od 5 do 15 minut.

W badaniu Polskę reprezentowało 6011 uczniów urodzonych w 2006 r., uczęszczających do 240 szkół. Byli to uczniowie I klas szkół ponadpodstawowych (47 proc. to uczniowie liceów ogólnokształcących, 40 proc. - uczniowie techników, 12 proc. - uczniowie szkół branżowych I stopnia, 1 proc. - uczniowie szkół podstawowych).

Czy są badania PISA

PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności 15-latków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.

W każdej edycji PISA badane są umiejętności z trzech dziedzin: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w matematyce i rozumowania w naukach przyrodniczych. Zawsze jedna z nich jest główna. W badaniu PISA 2022 dziedziną tą było rozumowanie w matematyce. Dodatkowo w każdej edycji PISA badane są także inne dziedziny. W edycji PISA 2022 badane było m.in. myślenie kreatywne. Ta dziedzina była badana po raz pierwszy.

Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Na nic protesty rolników. Zielony Ład trzyma się mocno

Duński tunel pod Bałtykiem. Budują go Polacy

Branża drzewna na skraju przepaści. Jest decyzja

Ale cios! Port w Gdańsku zdegradowany

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych