Afera w firmie pożyczkowej. "Odmawiała zwrotu opłat"
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 550 tys. zł kary na firmę pożyczkową LoanMe - poinformował Urząd. Wskazał, że spółka m.in. odmawiała zwrotu części pobranych opłat i prowizji konsumentom, którzy spłacili pożyczkę przed umówionym terminem.
Sygnały, które otrzymał UOKiK, wskazywały na nieprawidłowości w rozliczeniach w przypadku wcześniejszej spłaty zobowiązań. Konsumenci skarżyli się także na stosowany przez firmę mechanizm refinansowania pożyczek (tzw. rolowanie), który powodował naliczanie wysokich pozaodsetkowych kosztów kredytu i bardzo duże zadłużenie. Prezes urzędu wydał decyzję o nałożeniu na LoanMe ponad 550 tys. zł kary. - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w komunikacie.
Urząd wskazał, że spłacenie przez konsumenta pożyczki przed terminem nakłada na instytucje finansowe obowiązek zwrotu proporcjonalnej części pobranych opłat i prowizji. Wynika to z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim. Taką interpretację przepisu potwierdził we wrześniu 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE.
Prezes Urzędu nałożył na LoanMe karę 557 tys. 47 zł. Decyzja jest nieprawomocna.
Takie zarzuty
Jak podał urząd, spółka LoanMe odmawiała zwrotu pieniędzy pożyczkobiorcom, którzy dokonali wcześniejszej spłaty przed wyrokiem TSUE. Wprowadzała też konsumentów w błąd, informując, że przed wrześniem 2019 r. regulacje prawne nie nakładały na niego obowiązku zwrotu kosztów pożyczki. W opinii UOKiK mogło to wpłynąć na decyzje konsumentów o rezygnacji z dochodzenia należnych im roszczeń.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Wakacje dla frajera! Tak oszukują biura podróży
Biznes się spalił. Reakcja właściciela poruszyła Polaków
Upadła ogólnopolska sieć siłowni. Klienci bez karnetów
Prof. Gertruda Uścińska rektorem SGMK w Warszawie
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: