Informacje

Powstanie kolejowy obiekt bezpośredniego eksportu i importu towarów ze wschodnich krajów Europy / autor: Fratria / AS
Powstanie kolejowy obiekt bezpośredniego eksportu i importu towarów ze wschodnich krajów Europy / autor: Fratria / AS

Za rok start budowy suchego portu przeładunkowego

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 stycznia 2025, 07:30

  • Powiększ tekst

W Grzybowie koło Staszowa (Świętokrzyskie) do końca 2026 roku powstanie kolejowy port przeładunkowy. Koszt pierwszego etapu inwestycji wyniesie blisko 40 mln zł. Prace budowlane mają rozpocząć się najpóźniej w styczniu przyszłego roku – powiedział PAP burmistrz Staszowa Leszek Kopeć.

Głównym założeniem portu przeładunkowego jest jednoczesne wykorzystanie dwóch linii kolejowych przebiegających przez Staszów i Grzybów: towarowej linii szerokotorowej numer 65 umożliwiającej bezpośredni eksport i import towarów ze wschodnich krajów europejskich, jak również linii standardowej numer 70, która umożliwiłaby dalszy transport towarów na szlakach kolejowych w Polsce i Europie Zachodniej.

Wykonawcą obiektu firma Mirbud

Rozstrzygnięty został już przetarg na projekt i realizację pierwszego etapu inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę (38,6 mln zł) złożyła firma Mirbud. Inwestycja powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.

Opracowany zostanie projekt bocznicy kolejowej wraz z całą infrastrukturą techniczną i drogową w Grzybowie na terenie o powierzchni ponad 78 ha. Drugą częścią pierwszego etapu inwestycji będzie wybudowanie całej infrastruktury drogowej i technicznej – powiedział PAP Leszek Kopeć.

Na budowę portu przeładunkowego Gmina Staszów pozyskała 48 mln zł z Polskiego Ładu. „Zostało nam jeszcze około 10 mln zł. Myślę więc, że uda nam się wybudować bocznicę kolejową wraz z rampami i obsługą pierwszego terminalu” – dodał burmistrz.

W 2026 start i zakończenie pierwszego etapu inwestycji

Prace budowlane mają rozpocząć się najpóźniej w styczniu przyszłego roku, a pierwszy etap inwestycji powinien zostać zakończony do końca 2026 roku.

W kolejnych etapach planowana jest rozbudowa portu przeładunkowego, którego powierzchnia ma wynieść docelowo ponad 200 ha.

W planach jest wybudowanie nowej bocznicy kolejowej, która łączyłaby tereny inwestycyjne w Staszowie z węzłem kolejowym w Rzędowie w gminie Tuczępy. Port przeładunkowy ma wykorzystywać potencjał istniejącej bocznicy należącej do Siarkopolu Grupy Azoty, która byłaby operatorem tego portu.

Całkowita wartość inwestycji to 200 mln zł

Burmistrz Staszowa szacuje, że całkowita wartość inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł, a budowa portu przeładunkowego zostanie sfinansowana przy udziale środków z Krajowego Programu Odbudowy. Wkład własny samorządu wyniesie 2 proc. wszystkich kosztów budowy portu przeładunkowego.

Burmistrz Staszowa jest przekonany, że budowa portu przeładunkowego przyniesie gminie wiele korzyści i przyczyni się do jej rozwoju. „Obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów zewnętrznych. Firmy zainteresowane tą infrastrukturą będą mogły w drodze przetargu kupować nieruchomości i prowadzić działalność. Powstaną nowe miejsca pracy. Jest to tym bardziej ważne, że lokalni przedsiębiorcy mają problemy i zatrudnienia szuka coraz więcej ludzi” – powiedział Kopeć.

Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. Jej długość wynosi blisko 395 km.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Początek końca polskiego rynku srebra?

Zrobili to! Niemiecki Rhenus rządzi w porcie Szczecin

Niemcy przejmują polskie firmy. Prof. Chojna- Duch: „Wiele się o tym mówi”

»»Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki domaga się od rządzących walki z drożyzną – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych