Informacje

Lokomotywa elektryczna Newag Griffin EU160 w taborze PKP Intercity / autor: Fratria / Andrzej Wiktor
Lokomotywa elektryczna Newag Griffin EU160 w taborze PKP Intercity / autor: Fratria / Andrzej Wiktor

Brakuje torów dla pociągów jadących 200 km/h

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 stycznia 2025, 11:08

    Aktualizacja: 28 stycznia 2025, 11:09

  • Powiększ tekst

Kolej planuje zakupy szybkich pociągów. Jednak na całej sieci kolejowej jest tylko niespełna 300 km, na których można jechać powyżej 160 km na godzinę - pisze we wtorek „Rzeczpospolita”.

Jak czytamy, „PKP Intercity powiększa szybki tabor. W poniedziałek spółka poinformowała o odebraniu kolejnych trzech spośród zamówionych 46 lokomotyw, mogących jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę”. „Wyprodukował je nowosądecki Newag, który realizuje dla przewoźnika m. in. kontrakt na 63 lokomotywy o prędkości 200 km/h, z opcją na dodatkowe 32 pojazdy” - dodaje „Rz”.

Przypomina, że w sumie PKP Intercity ma już zakontraktowane projekty taborowe warte ponad 16,5 mld zł, z których przynajmniej część powinna się wpasować w przyspieszenie rozbudowy polskiej kolei inwestycjami CPK. „Miliardy na ekspresy Spółka CPK także będzie inwestować w tabor. Choć jej podstawowym zadaniem ma być budowa infrastruktury, w swoim wieloletnim planie finansowym ma przewidziane fundusze na utworzenie poolu taborowego” – pisze dziennik.

»» O planowanych zakupach taboru przez PKP Intercity czytaj tutaj:

Nowa jakość na torach. „Pociągi pojadą 200 km/h”

Gazeta podkreśla, że na całej sieci kolejowej jest niespełna 300 km, na których można jechać powyżej 160 km na godzinę.

W ostatnich latach wzrosła liczba ograniczeń prędkości na przejazdach kolejowych. W 2023 r. średnia prędkość ekspresów miała wynosić 110 km/h, a wyniosła zaledwie 88 km/h. By pociągi przyspieszyły na kolejnych trasach, potrzebna jest infrastruktura bez przejazdów drogowych w poziomie szyn oraz europejski system sterowania ruchem ETCS. A do niego niezbędny jest kolejowy system radiołączności GSM-R, którego instalacja praktycznie zastopowała” – zaznacza „Rzeczpospolita.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Odjechany plan Brukseli: ogólnounijne dopłaty do e-aut!

Rzeź na Wall Street! Z giełdy wyparował bilion dolarów

Szkoły prywatne lepsze od publicznych. „Masowa ucieczka”

»»Posłanka PiS Olga Semeniuk-Patkowska: rząd Tuska hamuje ważną inwestycję w Małaszewiczach - obejrzyj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych