Informacje

Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła w styczniu br. względem grudnia o blisko 9 zł / autor: Fratria / AS
Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła w styczniu br. względem grudnia o blisko 9 zł / autor: Fratria / AS

Codzienne zakupy nieubłaganie drożeją

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 lutego 2025, 17:28

  • Powiększ tekst

W styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, wyniosła 312,19 zł; to o 8,65 zł więcej niż w grudniu ub. roku - wynika z opublikowanego w czwartek raportu przygotowanego przez ASM SFA.

Autorzy raportu przypomnieli, że według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2025 r. wzrosły o 5,3 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 1 proc.

Gdzie było najtaniej, gdzie najdrożej?

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła 312,19 zł. Rok temu wartość ta wyniosła 303,54 zł. Autorzy informacji wskazali, że najniższą wartość koszyka odnotowano w sieci Auchan, gdzie średni koszt wyniósł 287,71 zł. Najdrożej było natomiast w sieci Dino, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,22 zł.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 224,16 zł, natomiast przyjmując najwyższe ceny - 387,07 zł. Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu br. wyniosła 162,91 zł” - podkreślili autorzy raportu.

autor: materiały prasowe
autor: materiały prasowe

Gdzie najłatwiej kupić?

Zgodnie z wynikami badania, w styczniu br. największy poziom dostępności 40 badanych produktów z koszyka osiągnęły sieci Carrefour (91 proc.), Intermarché (90 proc.), Kaufland (87 proc.)i Makro Cash & Carry (86 proc.). Najniższy poziom zanotowały natomiast sklepy Dino (64 proc.).

Dane do badania zostały zebrane w pięciu placówkach każdej z sieci tradycyjnych w losowo wybranych lokalizacjach na terenie całej Polski. Konkretne dane dotyczące poziomu dostępności obejmują jedynie produkty docelowe oraz ich warianty o innej gramaturze, bez uwzględniania możliwych zamienników. ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, takich jak: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Celny cios Trumpa wymierzony w Europę

Clean Industrial Deal. UE wciąż na zielonym kursie

Katastrofa w portfelach? Szokujący wzrost rynku chwilówek!

»»Oto Polska za Tuska: Trzy raz wzrost: bezrobocie, ceny i niezadowolenie społeczne - obejrzyj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych