
Przemysłowy blitzkrieg w ojczyźnie Trumpa?
Prezes koncernu samochodowego Volkswagen Oliver Blume zapowiedział w piątek wielomilionowe inwestycje w Stanach Zjednoczonych. Według niemieckich mediów o wzmocnieniu swojej pozycji na amerykańskim rynku mówili też ostatnio prezesi BMW i Mercedesa.
Blume podkreślił, że grupa VW zatrudnia już ponad 20 tys. osób w USA, gdzie produkuje nie tylko samochody osobowe, ale też ciężarowe i autobusy szkolne. Nie powiedział, kiedy zakończą się negocjacje na ten temat. Dotychczas negocjacje toczyły się z sekretarzem handlu USA Howardem Lutnickiem, ale „ostatecznie kwestie te trafiają również na biurko prezydenta USA„.
„Oczywiście chciałbym, aby stało się to szybko. Ale to zależy od wielu czynników i nie mogę niczego obiecać. To zajmie tyle czasu, ile potrzeba” - podkreślił Blume w rozmowie SZ. Prezes VW podkreślił też, że koncern buduje obecnie nową fabrykę dla marki Scout - sprzedawanych na amerykańskim rynku elektrycznych SUV-ów i pickupów.
Brytyjski dziennik „Guardian” przypomniał, że niedawno VW zapowiedział likwidację 35 tys. miejsc pracy do 2030 r., a w marcu firma poinformowała, że w ujęciu rocznym jej zyski netto spadły o 30 procent. Wyjaśniono, że to wynik wysokich kosztów produkcji i mniejszej sprzedaży w Chinach.
Zapytany o największy błąd popełniony przez niemiecki przemysł motoryzacyjny Blume powiedział, że ”zbyt długo spoczywał na laurach” i „zbyt późno zdał sobie sprawę, że świat zmienia się niezwykle szybko i dynamicznie„. Grupa VW to obok samego Volkswagena również takie marki, jak m.in.: Audi, Seat, Skoda, Bentley, Scania, MAN i Porsche.
Największa fabryka BMW jest… w USA
Komentując wywiad z Blumem, dziennik SZ przywołał też wystąpienie prezesa BMW Olivera Zipse na niedawnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Przypomniał wówczas, że największa na świecie fabryka monachijskiego koncernu znajduje się w USA. Podkreślił, że dzięki temu BMW mocno zaznacza swoją obecność na amerykańskim rynku. Według niemieckiego dziennika gospodarczego „Handelsblatt” również Mercedes prowadzi rozmowy z rządem USA o nowych inwestycjach w tym kraju.
Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Samochodowego Niemieckie Stany Zjednoczone są najważniejszym rynkiem zagranicznym dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Na początku kwietnia prezydent USA Donald Trump wprowadził dodatkowe cła na importowane samochody w wysokości 25 procent. Nałożenie taryf na inne produkty z UE administracja USA odroczyła do początku lipca.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Za dużo prądu z OZE, więc będą kary! Czy także i u nas?
Chińska platforma nieuczciwie gra promocjami
Obrączka płatnicza – to będzie rewolucja?
»»Czy wybory w Polsce są zagrożone? Komentuje prawnik, mec. Michał Skwarzyński – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.