Informacje

M/s Giewont, wybudowany w stoczni w chińskim Jingjiang, wszedł do eksploatacji w 2010 roku, Fot. PŻM
M/s Giewont, wybudowany w stoczni w chińskim Jingjiang, wszedł do eksploatacji w 2010 roku, Fot. PŻM

PŻM zamawia statki w Chinach, polskie stocznie nie chciały podjąć się ich budowy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 stycznia 2015, 13:37

  • 4
  • Powiększ tekst

Polska Żegluga Morska (PŻM) wzbogaci się o cztery nowe jednostki. Ma je odebrać z chińskiej stoczni w 2017 r. Statki będą kosztować armatora około 100 mln dolarów.

Jak poinformował PAP doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol, armator podpisał nowy kontrakt inwestycyjny, dotyczący budowy czterech statków do przewozów masowych o nośności 36 500 dwt. Są to tzw. jeziorowce, czyli jednostki przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

Jeziorowce zostaną zbudowane przez stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding w Jiangyin (Chiny).

"Wcześniej o możliwość wykonania masowców zapytane zostały polskie stocznie produkcyjne, które nie wyraziły zainteresowania budową tego rodzaju statków" - dodał Gogol.

Podpisany kontrakt przewiduje też opcję zbudowania ewentualnie jeszcze dwóch kolejnych jednostek.

PŻM realizuje program inwestycyjny na lata 2015-2020. W jego ramach podpisano już umowy na budowę 12 masowców o nośności 39 tys. dwt. w stoczni Yangfan Group w Zhoushan City (Chiny), według projektu znanego fińskiego biura Deltamarin. Pierwszy z nich wejdzie do eksploatacji w listopadzie tego roku.

Łącznie ze statkami z Yangzijiang PŻM odbierze w latach 2015-2017 szesnaście masowców o łącznej nośności 614 tys. dwt. Na każdym ze statków będą pracować dwie wymieniające się załogi, więc jednostki stworzą łącznie miejsca pracy dla ponad 600 polskich marynarzy.

"Podpisany obecnie kontrakt inwestycyjny na budowę jeziorowców to element strategii PŻM utrzymywania swojej mocnej pozycji na rynku Wielkich Jezior Amerykańskich - bardzo ważnym obszarze wymiany handlowej dla USA oraz Kanady. PŻM wraz z jednym z kanadyjskich armatorów jest tam światowym liderem w sektorze jednostek oceanicznych" - podkreślił Gogol.

Na Wielkie Jeziora statki PŻM przewożą stal z holenderskiego portu IJmuiden, natomiast w rejsach powrotnych do Europy transportują zboże.

Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 65 statków. Na ich pokładach pracuje około 1300 marynarzy.

(PAP)

Powiązane tematy

Komentarze