Będzie fuzja Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad połączeniem Stoczni Szczecińskiej i Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia - wynika z informacji resortu gospodarki morskiej.
Resort gospodarki morskiej jest gotowy do przejęcia stoczni od Ministerstwa Obrony Narodowej, czekamy już tylko na akceptację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Prokuratorii Generalnej - poinformował Michał Kania z MGMiŻŚ.
W czerwcu br. podpisany został list intencyjny w sprawie zakresu i formy przekazania nadzoru nad podmiotami stoczniowymi Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Obecnie trwa proces alokacji aktywów stoczniowych oraz dalsze prace nad połączeniem obu podmiotów.
Jak podkreśla ministerstwo, konsolidacja przemysłu stoczniowego pod nadzorem MGMiŻS ma na celu uzdrowienie całej branży stoczniowej; to kolejny etap procesu odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego.
Pod koniec grudnia 2017 r. walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zarządzał wcześniej aktywami po zlikwidowanej wcześniej stoczni, podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na Stocznia Szczecińska. Wniosek w tej sprawie wpłynął do Krajowego Rejestru Sądowego w Szczecinie w styczniu br. 16 października br. decyzją sądu zakład powrócił do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska.
W br. w Stoczni Szczecińskiej zwodowano osiem jednostek w tym m.in. pełnomorski megajacht, jednostki rybackie i prom dla duńskiego kontrahenta. Ponadto 11 lipca w zakładzie położono stępkę pod budowę pełnomorskiego jachtu. W Stoczni trwają także przygotowania do budowy masowców dla niemieckiego armatora. Podpisany w maju br. kontrakt dotyczy budowy dwóch tzw. coasterów, czyli wielozadaniowych masowców z opcją na kolejnych osiemnaście tego typu.
W lokalnej prasie można było niedawno przeczytać, że w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia nie dzieje się dobrze.
Obecnie MSR Gryfia pozostaje poza nadzorem MGMiŻŚ, w związku z czym nie mamy podstaw do udzielania informacji dotyczących kondycji spółki - dowiedziała się PAP od resortu gospodarki morskiej.
Gryfia buduje dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom typu ro-pax. Stępkę pod jego budowę położono 23 czerwca 2017 r. w Szczecińskim Parku Przemysłowym. W lipcu br. poinformowano, że prom ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r. Z informacji ministerstwo wynika, że termin oddania do użytku promu dla PŻB nie jest zagrożony.
Kania poinformował także, że w przyszłości polscy armatorzy wymienią swoje promy.
Łącznie wybudowanych zostanie około 10 promów, ze względu na to, że wszyscy polscy armatorzy, czyli Polska Żegluga Morska oraz spółki od niej zależne, muszą wymienić swoje floty - podkreślał.
Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.
Na podst. PAP