Polakom coraz bardziej smakuje dobre wino
Konsumpcja wina w Polsce rośnie, choć nadal pijemy znacznie mniej tego trunku niż inne kraje unijne. Statystyczny Polak wypija obecnie ok. 7 litrów wina rocznie – poinformowała przewodnicząca rady głównej Polskiej Rady Winiarstwa Anna Kalinowska.
Według przewodniczącej rady głównej Polskiej Rady Winiarstwa Anny Kalinowskiej polski konsument dokonuje świadomych wyborów, coraz częściej decydując się na zakup win gronowych. Mimo, że sięgamy po nie coraz częściej, to pijemy ich 10 razy mniej niż np. we Francuzi czy Portugalczycy.
„Według badań firmy KPMG, spożycie win gronowych w kolejnych latach będzie rosło w Polsce o 7 proc. rocznie, a konsumenci będą poszukiwali lepszych jakościowo trunków” - zaznaczyła Kalinowska. Dodała, że ta tendencja wpisuje się w trend odchodzenia od mocnych alkoholi.
Zmieniają się też gusta smakowe Polaków, mniej wypija się win deserowych , a więcej półwytrawnych i wytrawnych. Konsumenci chętniej sięgają po wina droższe do 30 zł za butelkę, podczas gdy jeszcze kilkanaście lat temu preferowano tanie wyroby winiarskie. Polacy najczęściej kupują wina w dyskontach.
Coraz bardziej popularny jest cydr. Wpłynęła na to m.in. obniżka akcyzy w 2013 r., jak też popularyzacja tego napoju np. przez związki producentów jabłek. W 2013 r. sprzedaż cydru wyniosła 2 mln litrów, w ubiegłym roku było to już 9-10 mln litów. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż będzie na poziomie 18 mln litrów.
W opinii Polskiej Rady Winiarstwa docelowo możliwa jest sprzedaż nawet 80 mln litrów cydru, czyli będzie to ok. 2 proc. wielkości rynku piwa w Polsce.
Po cydr sięgają najczęściej młodzi ludzie z dużych miast.
PAP, sek
O zmianach w obyczajach jedzeniowych Polaków czytaj tutaj:
Dieta Polaków 2000-2015: jemy więcej, ale mniej kalorycznie, choć kochamy słodycze