Nowy polski drink narodowy? Whisky!
Pijemy mniej, ale wybieramy droższe trunki; w zeszłym roku na alkohol wydaliśmy rekordowe 39,2 mld zł, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej - pisze w piątek „Gazeta Wyborcza”.
Gazeta podaje dane Nielsena o ubiegłorocznej sprzedaży alkoholi w Polsce. Wynika z nich, że w 2020 r. sprzedaż whisky skoczyła o 20 proc. i był to jeden z rekordów pod względem dynamiki sprzedaży wśród alkoholi.
W zeszłym roku na alkohol wydaliśmy 39,2 mld zł, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Spadł natomiast (o 1 proc.) wolumen sprzedaży.
Liderem wśród alkoholi wybieranych przez Polaków od lat pozostaje piwo. W ub.r. wydaliśmy na nie prawie 18 mld zł, o 3 proc. więcej niż w 2019. Spadek wolumenu sprzedaży wyniósł w tym przypadku 1,6 proc.
Po piwie Polacy najczęściej sięgają po wódkę - pisze „GW”. W ub.r. kupiliśmy jej nieznacznie mniej, ale zapłaciliśmy za nią 8 proc. więcej. W sumie 13,3 mld zł. „Znaczenie miał wzrost akcyzy, który przełożył się na wyższe ceny. Wbrew obiegowym opiniom dla tej kategorii największe znaczenie mają większe formaty opakowań, czyli 0,5 oraz 0,7 l, które łącznie odpowiadają za niemal dwie trzecie wolumenu sprzedaży. Natomiast głośny ostatnio format 0,35 l to ciągle nisza. W styczniu 2021, czyli już po wejściu w życie opłaty od mniejszych pojemności, udział 0,35 l w tej kategorii nie osiągnął nawet 0,1 proc.” - powiedział Marcin Cyganiak z Nielsena.
Sprzedaż win zwiększyła się o ponad 11 proc. osiągając 3,6 mld zł.
PAP/ as/