Informacje
W ciągu ostatnich siedmiu lat konsumpcja piwa na głowę zmalała w Polsce dwucyfrowo. (zdj. ilustracyjne) / autor: Pixabay
W ciągu ostatnich siedmiu lat konsumpcja piwa na głowę zmalała w Polsce dwucyfrowo. (zdj. ilustracyjne) / autor: Pixabay

Wielkanoc: co czwarty Polak nie wyda nic na alkohol

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 kwietnia 2025, 14:28

  • Powiększ tekst

Blisko jedna czwarta Polaków w ogóle nie zamierza kupować alkoholu na święta. Z kolei osoby, które planują jego zakup, najczęściej chcą wydać w sumie 50-100 zł lub mniej niż 50 zł. Łącznie odpowiedzi takiej udziela prawie jedna trzecia ankietowanych. Ponad jedna dziesiąta wskazuje n 100-150 zł. Natomiast niecała jedna piąta gotowa jest zapłacić za wielkanocne napoje z procentami 200 zł lub więcej. Z perspektywy handlu najbardziej ucierpią dostawcy piwa.

W tym roku 24 proc. z nas nie zamierza wydawać ani złotówki na alkohol w ramach organizacji świąt. Tak wykazał raport pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, współautorstwa Shopfully. W zeszłorocznym badaniu mniej osób twierdziło, że nic nie wyda na świąteczny alkohol. Różnica rdr. to blisko 9 p.p.

Oszczędzanie na procentach

Z naszego tegorocznego raportu wynika, że podczas zakupów wielkanocnych konsumenci zamierzają oszczędzać głównie na alkoholu. Na taką postawę wpływa kilka czynników. Po pierwsze, napoje procentowe są coraz droższe i nie zaspokajają pierwszej potrzeby konsumentów. Po drugie, wszędzie mówi się o tym, że alkohol, nawet w małych ilościach, jest niebezpieczny dla zdrowia. I trend mniejszego spożycia cały czas się utrwala” – mówi Robert Biegaj z Shopfully. Raport wykazał również, że 18,8 proc. Polaków przeznacza na napoje procentowe 50-100 zł, 17 proc. – mniej niż 50 zł, a 10,6 proc. – od 100 do 150 zł. Do tego niezdecydowani rodacy stanowią 9,8%. Wyższą kwotę, tj. rzędu 150-200 zł, deklaruje 7,4 proc. konsumentów, 200-300 zł – 6 proc., 300-400 zł – 3,2 proc., 400-500 zł – tylko 1,4%, zaś powyżej 500 zł – 1,8 proc.

Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, przewiduje, że tegoroczna Wielkanoc okaże się sprzedażowym dołkiem przede wszystkim dla piwa, którego raczej nie pije się w te święta.

Whisky zamiast zgrzewki piwa

To czas droższych alkoholi, często przechowywanych na specjalne okazje. Idąc na eleganckie świąteczne spotkanie bardziej wypada przynieść whisky, wódkę czy wino w wyższej półki niż zgrzewkę piwa. Część Polaków w ogóle nie musi zaopatrywać się specjalnie na Wielkanoc, bo ma w domu odpowiednie zapasy. A jeśli nie są wystarczające, to można ewentualnie wydać w sklepie 100-200 zł. Ale osoby, które chcą zapłacić nie więcej jak 50 zł, też mogą kupić ładną, okolicznościową butelkę” – mówi Faliński. Jak informuje Emilia Rabenda, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, powołując się na dane GUS, po dziesięciu latach stabilizacji spożycia na poziomie 9,5 litra czystego alkoholu na osobę, w ostatnich dwóch latach konsumpcja w Polsce zaczęła spadać. W 2023 roku wyniosła 8,9 litra na mieszkańca, co oznacza spadek o 5 proc. względem roku poprzedniego. Z ogólnej ilości spożywanego alkoholu 54 proc. przypada na piwo (87 litrów rocznie), 38 proc. – na napoje spirytusowe (6,7 litra 40-proc. trunków rocznie), a 8 proc. – na wino i inne napoje fermentowane, takie jak cydr, miody pitne czy perry (8,5 litra rocznie).

Sprzedaż alkoholu najniższa od 17 lat

Konsumpcja alkoholu w Polsce w 2023 roku osiągnęła najniższy poziom od 17 lat. . Co więcej, różnego rodzaju badania opinii społecznej pokazują też, że nawet czterech na dziesięciu ankietowanych ogranicza spożycie alkoholu. „Biorąc to wszystko pod uwagę, można założyć, że z roku na rok branża alkoholowa staje się coraz mniej rentowna, ale tak nie jest. Producenci szukają wyjścia z opisanej sytuacji i co rusz wdrażają nowe pomysły” – zauważa znawca rynku retailowego z Shopfully.

Źródło: MondayNews

Oprac. GS

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje**

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Złoto Glapińskiego. Już niemal 497 ton!

Polski koncern globalnym wiceliderem produkcji srebra!

Gospodarka USA jako bańka spekulacyjna

»»Raport wPolsce24 :Tragiczne skutki Mercosur dla polskich rolników – oglądaj tylko na antenie telewizji wPolsce24

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych