W lipcu wyraźnie wzrósł optymizm konsumentów
W lipcu optymizm Polaków wyraźnie wzrósł, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos osiągnął poziom 105,49 pkt - poinformował Ipsos. Wzrosły też pozostałe wskaźniki; klimatu gospodarczego, skłonności do zakupów, bieżący i oczekiwań.
Zgodnie z danymi Ipsos WOK wzrósł o 3,82 pkt, wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 3 pkt do 101,93 pkt, a wskaźnik odzwierciedlający skłonność do zakupów o 4,37 pkt. osiągając 106,46 pkt.
"Ocena sytuacji bieżącej w porównaniu z poprzednimi miesiącami jak i ocena sytuacji w najbliższych miesiącach też poprawiła się jednoznacznie" - wskazano w komunikacie. Wskaźnik bieżący wzrósł o 3,84 pkt osiągając 97,22 pkt, a wskaźnik oczekiwań zyskał dodatkowe 2,87 pkt i znalazł się na poziomie 105,49.
"Program 500+ coraz wyraźniej nastawia optymistycznie jego beneficjentów, istotnie wzrosła skłonność do zakupów oraz ocena sytuacji bieżącej i przyszłej w perspektywie gospodarstw domowych Polaków" - napisano w komentarzu Ipsos.
Według analityków instytutu na uporządkowanie i poprawę nastrojów społecznych mógł mieć też wpływ udany przebieg i organizacja szczytu NATO w Warszawie połączona z wizytą wielu ważnych osobistości politycznych ze świata. Zauważono, że w tym czasie osłabła też polityczna kampania opozycji politycznej i KOD, tracąc na swej skuteczności w mobilizacji społeczeństwa przeciw poczynaniom obecnej władzy.
"Co ciekawe, referendalna decyzja Wielkiej Brytanii o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej, czyli tzw. Brexit, nie wpłynął w jakiś zauważalny sposób na nastroje społeczne w Polsce, odnotowane w lipcu" - dodano.
Zgodnie z komunikatem Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 - 12 lipca 2016 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
(PAP)