Wzrósł wskaźnik ufności konsumenckiej
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,6 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 13 pkt we wrześniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,3 pkt proc. i 3,8 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,6 pkt proc., 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc.).
W odniesieniu do września 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2 pkt proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 4,1 pkt proc.). Wzrost o 0,4 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc).
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 76,6 proc. respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 55,1 proc. określiło go jako umiarkowany, a 21,5 proc. jako znaczny. Dla 23,4 proc. respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 140 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 września 2021 r.
ISBnews/RO
CZYTAJ TEŻ: Uszczelnienie VAT to gigantyczne pieniądze dla wszystkich