Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Nastroje konsumentów poprawiają się

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 maja 2023, 11:38

    Aktualizacja: 24 maja 2023, 13:17

  • Powiększ tekst

Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (BWUK) był w maju tego roku o 2,3 pkt. proc. wyższy niż przed miesiącem i wyniósł -29,9 – poinformował GUS. Dla porównania w maju ubiegłego roku wartość tego wskaźnika jest wyższa o 8,5 pkt. proc.

„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 3,8 p. proc. i 3,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,7 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 1,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,2 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – zakomunikował GUS.

Kolejny wskaźnik, opisujący oczekiwania konsumentów na najbliższe miesiące, czyli Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (WWUK), wzrósł o 4,4 pkt. proc. w porównaniu do odczytu sprzed miesiąca i wyniósł -15,3. Jak podaje Urząd, wskaźnik ten osiągnął wartość o 12,6 pkt. proc. wyższą niż w podobnym miesiącu 2022 r.

Oba wskaźniki mogą przyjmować wartości od –100 do +100, przy czym wartość dodatnia oznacza przewagę konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami o nastrojach pesymistycznych. Wartość ujemna jest traktowana odwrotnie, czyli oznacza większą liczbę pesymistów niż optymistów.

Czytaj także: Wzrosły nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw

Czytaj także: Gdzie będą kolejne małe reaktory jądrowe?

GUS/rb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.