Informacje

BGŻOptima: Aż 60% oszczędności Polaków leży na nieoprocentowanych kontach

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 lipca 2017, 09:44

  • Powiększ tekst

Na rachunkach bieżących klienci banków trzymali w maju br. już ponad 58% swoich pieniędzy wobec 51,7% rok wcześniej oraz 49,2% dziesięć lat temu, wynika z analizy BGŻOptima. Tylko 2,7% oszczędności w bankach stanowią depozyty dłuższe niż dwa lata i stale ich ubywa

Równocześnie banki zaczęły raportować rekordowe napływy środków na rachunki bieżące. Według NBP, w IV kw. ubiegłego roku wartość gotówki i lokat a vista osiągnęła najwyższą dynamikę od 2004 r. – 17,2%.

Takie zachowanie klientów banków to skutek obniżenia wartości lokat z długim terminem zapadalności. Na rachunkach bieżących pieniędzy od wielu miesięcy stale przybywa. Spadek zainteresowania lokatami długoterminowymi jest coraz mocniej zauważalny. Z raportu 'Sytuacja gospodarstw domowych w IV kwartale 2016 r.', opublikowanego przez NBP w czerwcu br. wynika, że proces odwracania się klientów od depozytów terminowych zaczął się w połowie 2015 r. Wtedy osłabła dynamika napływu nowych środków do banków.

W ostatnich trzech kwartałach 2016 r. po raz pierwszy saldo wypłat przekraczało saldo wpłat na depozyty - czytamy w komunikacie.

Według ekspertów BGŻOptima, przyczyny niewielkiego udziału lokat o długim terminie zapadalności są złożone. Wynikają m.in. ze struktury oferty bankowej, jak też przyzwyczajeń samych klientów, którzy chcą mieć dostęp do swoich oszczędności i nie są zainteresowani "zamrożeniem" kapitału na dłuższe okresy. Tym bardziej, że na rynku stale pojawiają się oferty depozytów na 3-6 miesięcy relatywnie atrakcyjnie oprocentowanych.

Spadek zainteresowania lokatami wynika też częściowo z rosnącego popytu na inne produkty finansowe, oferujące potencjalnie wyższe stopy zwrotu, jak fundusze inwestycyjne, które notują dobre wyniki - podsumowano w informacji.

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych