Informacje

Sprawozdania podatkowe gmin do resortu finansów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 października 2017, 11:21

    Aktualizacja: 27 października 2017, 11:22

  • Powiększ tekst

Gminy będą przekazywać resortowi finansów sprawozdania podatkowe - przewiduje uchwalona w piątek przez Sejm bez poprawek nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Za zmianą opowiedziało się 424 posłów, przeciw było 13, a jeden wstrzymał się od głosu.

Zmiana przewiduje, że samorządowe organy podatkowe będą przekazywać Ministerstwu Finansów raporty o podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym.

Celem przygotowanych przez rząd zmian jest wprowadzenie obowiązku corocznego przekazywania przez organy podatkowe wybranych informacji o podatku od nieruchomości, rolnym oraz podatku leśnym. Raporty będzie otrzymywać minister finansów.

Obecnie samorządy nie mają takiego obowiązku. Sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu w odniesieniu do tych podatków dotyczy tylko dochodów budżetowych oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień oraz skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej.

Natomiast samorządy nie raportują i nie gromadzą danych o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych. Ministerstwo Finansów uzyskuje dane na temat podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego dzięki dobrowolnym badaniom ankietowym gmin przeprowadzanym w odstępach kilkuletnich.

Zdaniem resortu finansów jest to pracochłonne i kosztowne, znacznie utrudnia prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowania zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian.

MF uważa, że problem rozwiąże wprowadzenie przepisów nakładających na organy podatkowe gmin obowiązek sporządzania odpowiednich sprawozdań. Będą one obejmować informacje o zagregowanych podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym, a także o zagregowanych podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin.

Sprawozdawaniu będą podlegać również dane o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków na terenie danej gminy. Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący informatyczny system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Zdaniem MF dane te zwiększą możliwości analizy obecnych rozwiązań podatkowych, m.in. umożliwią oszacowanie struktury potencjalnych wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania. Możliwe będzie też określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Ponadto, jak uważa MF, dane te zwiększą możliwości analizy i oceny polityki podatkowej gmin pod kątem wykorzystania potencjału dochodowego w zakresie opodatkowania nieruchomości.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Teraz zajmie się nią Senat.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.