Informacje

Sprawozdania podatkowe gmin do resortu finansów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 października 2017, 11:21

    Aktualizacja: 27 października 2017, 11:22

  • Powiększ tekst

Gminy będą przekazywać resortowi finansów sprawozdania podatkowe - przewiduje uchwalona w piątek przez Sejm bez poprawek nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Za zmianą opowiedziało się 424 posłów, przeciw było 13, a jeden wstrzymał się od głosu.

Zmiana przewiduje, że samorządowe organy podatkowe będą przekazywać Ministerstwu Finansów raporty o podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym.

Celem przygotowanych przez rząd zmian jest wprowadzenie obowiązku corocznego przekazywania przez organy podatkowe wybranych informacji o podatku od nieruchomości, rolnym oraz podatku leśnym. Raporty będzie otrzymywać minister finansów.

Obecnie samorządy nie mają takiego obowiązku. Sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu w odniesieniu do tych podatków dotyczy tylko dochodów budżetowych oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień oraz skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej.

Natomiast samorządy nie raportują i nie gromadzą danych o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych. Ministerstwo Finansów uzyskuje dane na temat podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego dzięki dobrowolnym badaniom ankietowym gmin przeprowadzanym w odstępach kilkuletnich.

Zdaniem resortu finansów jest to pracochłonne i kosztowne, znacznie utrudnia prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowania zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian.

MF uważa, że problem rozwiąże wprowadzenie przepisów nakładających na organy podatkowe gmin obowiązek sporządzania odpowiednich sprawozdań. Będą one obejmować informacje o zagregowanych podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym, a także o zagregowanych podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin.

Sprawozdawaniu będą podlegać również dane o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków na terenie danej gminy. Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący informatyczny system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Zdaniem MF dane te zwiększą możliwości analizy obecnych rozwiązań podatkowych, m.in. umożliwią oszacowanie struktury potencjalnych wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania. Możliwe będzie też określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Ponadto, jak uważa MF, dane te zwiększą możliwości analizy i oceny polityki podatkowej gmin pod kątem wykorzystania potencjału dochodowego w zakresie opodatkowania nieruchomości.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Teraz zajmie się nią Senat.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych