Temperatura spada, klimat konsumencki rośnie
Wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index w październiku ma wartość dodatnią, 7,2 pkt. W porównaniu do zeszłego miesiąca odnotowano wzrost o 1,4 pkt. proc. - wynika z sierpniowego badania firmy Kantar TNS
Wzrost wartości wskaźnika TNS Consumer Index spowodowany jest poprawieniem się obu podwskaźników - sytuacji ekonomicznej kraju oraz kondycji finansowej gospodarstwa domowego - czytamy w opracowaniu badania.
Jak wskazał Kantar TNS, w październiku wartość wskaźnika TNS Consumer Index oraz wszystkie wskaźniki tworzące TNS Consumer Index poprawiły się i w dalszym ciągu przyjmują wartości dodatnie.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi w październiku 6,4 pkt. Wartość wskaźnika wzrosła o 1,1 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego miesiąca. Po raz kolejny wskaźnik jest po dodatniej stronie skali - dodał Kantar TNS.
Jak napisano w informacji, do poprawy wskaźnika przyczyniły się przede wszystkim lepsze notowania prognoz na przyszły rok - wzrost o 4 punkty procentowe - oraz ocena zmian sytuacji ekonomicznej w kraju, w której odnotowano wzrost o 1 punkt procentowy. Ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski pogorszyła się o 2 punkty procentowe - dodano.
Październikowy wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych poprawił się i wyniósł 8 pkt. W porównaniu do zeszłego miesiąca odnotowuje się wzrost wartości wskaźnika - o 1,7 punktu procentowego. Wartość wskaźnika niezmiennie jest dodatnia - wskazali autorzy badania.
Jak dodano do wzrostu wskaźnika przyczyniły się bardziej optymistyczne prognozy kondycji finansowej gospodarstw w perspektywie roku oraz ocena zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych - w obydwu przypadkach odnotowano wzrost o 2 punkty procentowe.
Badanie przeprowadzono w dniach 6-11 października 2017 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1056 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
PAP, mw