Polska jest bardzo atrakcyjna dla firm logistycznych
Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla przedstawicieli sektora logistycznego. W trzech z pięciu badanych obszarów nasz kraj wypada lepiej niż inne państwa europejskie - wynika z raportu CBRE i Panattoni „Logistics Confidence Index Poland 2017”.
Jak informuje CBRE 75 proc. respondentów docenia Polskę za niższe niż w UE koszty prowadzenia biznesu, 64 proc. za atrakcyjność pod względem lokalizacji dla inwestycji, a 45 proc. za kwalifikacje pracowników.
Wśród trzech pozytywnie ocenionych czynników znajdują się dwa, które w tym roku i kolejnych latach będą stanowić spore wyzwanie dla przedstawicieli sektora logistycznego i łańcucha dostaw. Mam na myśli koszty działania oraz pracowników. Te pierwsze mogą wzrosnąć przede wszystkim z uwagi na wprowadzenie w życie nowych przepisów dotyczących delegowania pracowników oraz powolny wzrost czynszów najmu powierzchni magazynowych. Ceny gruntów w Polsce cały czas rosną, a w dodatku mamy do czynienia z coraz mniejszą ich dostępnością – powiedziała, cytowana w komunikacie, Beata Hryniewska z CBRE.
Jak dodaje, „w tym roku będziemy mieć do czynienia z nasileniem się deficytu pracowników, zarówno w logistyce magazynowej jak i transporcie. W związku z tym, obawa przedsiębiorców, że kolejne miesiące będą trudniejsze, jest uzasadniona. Jednak znaczenie i udział polskiej logistyki w Unii Europejskiej będą rosły”.
Z badania wynika, że prognozy przedsiębiorców dotyczące kondycji ich firm rysują się optymistycznie. Niemal wszyscy zapytani (94 proc.) uważają, że w 2018 roku wzrosną ich obroty. Na spadek wskazuje tylko 2 proc. respondentów.
Większość, bo aż 7 na 10 przedsiębiorców, liczy również na wzrost rentowności biznesu, a tylko co dziesiąty przewiduje spadek. Według raportu rok 2018 będzie też kolejnym pod znakiem inwestycji - 3/4 firm przewiduje zwiększenie nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie wzrost zatrudnienia.
Niemal wszyscy przedstawiciele firm logistycznych oraz przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, którzy wzięli udział w badaniu (93 proc.), zamierzają wdrożyć nowe rozwiązania innowacyjne do ich łańcucha dostaw w najbliższych miesiącach. Najwięcej firm planuje dokonać inwestycji w automatyzację i robotykę (25 proc.) oraz w rozwiązania big data i narzędzia analityczne (23 proc.).
Na podst. PAP