AKTUALIZACJA
Drogą S7 już od stolicy do stolicy
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. „Oddajemy kierowcom najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsc”e - powiedział w poniedziałek minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas otwarcia odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków oraz S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.
Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
Najważniejsza inwestycja drogowa roku
„Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica (S52 - PAP) i brakujący odcinek drogi S7” - powiedział minister Klimczak. Dodał, że w przyszłym roku oddany zostanie kolejny odcinek obwodnicy S52. „Tak żeby w połowie 2026 domknąć +ring+ dookoła Krakowa i żeby Kraków był drugim miastem po Łodzi w Polsce z pełnym +ringiem+” - wskazał.
Szef resortu infrastruktury zapewnił ponadto, że budowane będą kolejne drogi i autostrady. „Dla mnie wielką ambicją jest, żeby wybudować aglomeracyjną obwodnicę metropolii warszawskiej” - powiedział.
„Czekaliśmy lata na oddanie tej drogi. To było marzenie, to jest aspiracyjny rozwój dla Krakowa, dla jego mieszkańców i dla zlokalizowanych tutaj firm” - podkreślił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
Nowa S7 zastępuje historyczny trakt krakowski
W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7.
W 2,5 godziny z miasta do miasta
Podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzamy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną – informuje GDDKiA.
W przyszłości trzeci pas?
Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Do budowy 13,3 km odcinka wykorzystano 210 tysięcy ton mas bitumicznych. Żeby zabezpieczyć przyległe tereny przed skutkami opadów deszczu, powstało 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17,2 miliona litrów. Największy z nich ma pojemność ponad 2,7 miliona litrów.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to ponad 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź – informuje GDDKiA.
»» O oddaniu odcinka S7 czytaj tutaj:
Przed Wigilią ekspresowo z Krakowa do stolicy. Wreszcie!
30 km nowych ekspresówek w 2024 roku
W sierpniu udostępniliśmy 5,3 km trasy S7 między węzłami Miechów i Szczepanowice, dzięki czemu od granicy województwa świętokrzyskiego do Widomej mieliśmy 37,1 km wygodnej, nowoczesnej drogi. Ta część trasy jest szczególnie ważna dla mieszkańców Miechowa, gdyż dzięki niej kierowcy mogą ominąć miasto, przez które wcześniej biegła droga krajowa nr 7.
Ten odcinek otrzymał 197 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to 1,66 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy.
Materiały prasowe GDDKiA, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Scholz wrzasnął na prezydenta Dudę! „Nie używacie euro”
Złoto Glapińskiego. Kolejne 21 ton w skarbcu NBP
Agnieszka Wasilewska-Semail prezesem PKP CARGO
»»Kolejny miesiąc z szalejącą inflacją. Ceny rosną, a rząd przeszkadza - oglądaj na antenie telewizji wPolsce24