Polski eksport do Niemiec w górę. Mimo recesji
Polski eksport do Niemiec zwiększył się o 3,8% r/r i wyniósł 54,4 mld euro w okresie styczeń-październik 2019 r., zaś import w tym czasie spadł o 0,3% r/r do 42,9 mld euro, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Dodatnie saldo wyniosło 49,7 mld zł (13 mld USD, 11,5 mld euro) wobec 40,2 mld zł (11,3 mld USD, 9,4 mld euro) w analogicznym okresie ub. r.” - czytamy w komunikacie.
Udział Niemiec w eksporcie obniżył się w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 0,4 pkt proc. i wyniósł 27,7%, a w imporcie o 0,7 pkt proc. i stanowił 21,9%.
Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi - 86,8% (w tym UE 79,9%), a w imporcie - 65,6% (w tym UE 57,9%), wobec odpowiednio 87,2% (w tym UE 80,6%) i 66,3% (w tym UE 59,1%) w analogicznym okresie ub. roku. Natomiast najmniejszy udział odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, który w eksporcie ogółem wyniósł 6,1%, a w imporcie 7,8%, wobec odpowiednio 5,7% i 8,8% w styczniu-październiku 2018 r. czytamy dalej.
Po dziesięciu miesiącach br. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki naszych partnerów, a importu - ze Stanów Zjednoczonych, z Chin, Hiszpanii, Holandii, Francji, Niemiec oraz Włoch.
Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,1% eksportu (w analogicznym okresie ub. r. 66,6%), a importu ogółem - 63,7% (wobec 64,9% w styczniu-październiku 2018 r.). Podał także Urząd.
Czytaj też:Rośnie polski eksport do Niemiec ISBnews, DS