Informacje

Przejście dla pieszych / autor: Pixabay.com
Przejście dla pieszych / autor: Pixabay.com

Piesi bezpieczni, ale z ich winy ginie coraz więcej osób

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano · 17 maja 2020, 15:40

  • 1
  • Tagi: Piesi na drodze Policja Prawo Raporty policjne Wypadki samochodowe
  • Powiększ tekst

W 2019 r. doszło w Polsce do 7005 wypadków z udziałem pieszych, a w ich wyniku 793 osoby poniosły śmierć.

Najczęstszą ich przyczyną było nieustąpienie przez kierowców pierwszeństwa na przejściach (63,1 proc.). Jednocześnie piesi spowodowali 1879 wypadków, w których zginęły 372 osoby.

Z policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku piesi stanowili 18,6 proc. wszystkich poszkodowanych w wypadkach drogowych. Ich sprawcami zdecydowanie częściej byli kierowcy samochodów osobowych. Jak wskazuje policja, w starciu z pojazdem pieszy jest narażony na znacznie większe niebezpieczeństwo niż kierujący. Wśród ofiar śmiertelnych przeważały osoby powyżej 60 roku życia (50,3 proc.).

Nieznaczny spadek ofiar śmiertelnych wśród pieszych

W ubiegłym roku śmierć poniosło 793 pieszych, a do 234 zgonów doszło na wyznaczonych dla nich przejściach (29,5 proc. wszystkich zabitych). W porównaniu do 2018 r. liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 10 osób (-1,2 proc.). W 2019 r. najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodziło w obszarze zabudowanym (6 312), w których zginęło 510 osób. Jednak o wiele bardziej tragiczne skutki miały wypadki w terenie niezabudowanym. W ubiegłym roku doszło do 693 tego typu zdarzeń drogowych, w których śmierć poniosły 283 osoby.

Jednocześnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat, bezpieczeństwo pieszych na polskich drogach znacznie się poprawiło. W 2011 r. zginęło ich 1408. To aż o 77,5 proc. więcej ofiar śmiertelnych niż w 2019 r.

Najwięcej pieszych poniosło śmierć w województwie mazowieckim

W 2019 r. zdecydowanie najwięcej pieszych zginęło w województwie mazowieckim (138). W czołówce znalazło się również łódzkie (70) i wielkopolskie (67). Natomiast piesi najbezpieczniej mogli czuć się na drogach województwa lubuskiego i opolskiego, na których doszło tylko do 15 wypadków śmiertelnych z ich udziałem.

Piesi w wieku 60+ dominują wśród ofiar śmiertelnych

W 2019 r. zdecydowanie wśród ofiar śmiertelnych wypadków przeważali piesi powyżej 60 roku życia (50,3 proc.). Nieco mniej zgonów wystąpiło w przedziale 40-59 lat (28,4 proc.), a także 25-39 lat (11,9 proc.). Z kolei na drodze najbezpieczniej mogły czuć się osoby do 17 roku życia (3 proc.).

Znaczny spadek liczby wypadków z udziałem pieszych

Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych wśród pieszych, w 2019 r. znacznie zmalała liczba wypadków z ich udziałem. W ubiegłym roku doszło do 7005 tego typu zdarzeń drogowych, czyli o 543 mniej niż w 2018 r. (-7,1 proc.). 3466 wypadków wydarzyło się na przejściach dla pieszych (49,5 proc).

W ostatniej dekadzie znacznie zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych. W 2010 r. doszło do 11 286 tego typu zdarzeń drogowych (+61,1 proc. więcej niż w 2019 r.).

Kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym

W 2019 r. sprawcami największej liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych byli kierowcy samochodów osobowych. Spowodowali oni 6721 potrąceń, w których zginęło 780 osób. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa – na przejściu dla pieszych (63,1 proc.), a także w innych okolicznościach (8,7 proc.).

Piesi są nie tylko ofiarami, lecz także sprawcami wypadków

Jednocześnie piesi na drodze nie są bez winy. W 2019 r. byli sprawcami 1879 wypadków (6,2 proc. ogółu), w których zginęły 372 osoby. To o 24 ofiary śmiertelne więcej niż w 2018 r. (+6,9 proc.). Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych jest wtargnięcie na jezdnię przed jadącym pojazdem (50,1 proc.).

Niektórzy piesi zachowują się również wyjątkowo lekkomyślnie. W 2019 r. spowodowali oni 118 wypadków, w których zginęły 74 osoby (+5,7 proc. więcej niż w 2018 r.), a ich przyczyną było leżenie, siedzenie, klęczenie lub stanie na jezdni (6,3 proc.).

Czytaj też: Przez pandemię uzależniamy się od YouTube, czyli dajemy dane

KG/Rankomat

Komentarze