Informacje

Polski autobus Solaris Urbino napędzany paliwem wodorowym  / autor: portalkomunalny.pl
Polski autobus Solaris Urbino napędzany paliwem wodorowym / autor: portalkomunalny.pl

Wodór? To może być wielka szansa dla Polski

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 maja 2021, 20:50

  • Powiększ tekst

Program tegorocznego Forum Wizja Rozwoju w Gdyni bardzo mocno akcentuje tematykę rynku energii. Polskę, bazującą od lat na tradycyjnych źródłach, w najbliższych latach czeka w tej kwestii prawdziwa rewolucja technologiczna. I to może być jeden z najgorętszych bloków tematycznych tegorocznego Forum

3 W, czyli Węgiel, Woda, Wodór to nowość w programie Forum. - Chcemy szukać rozwiązań w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej i podyskutować o źródłach: od atomu po biogaz i wodę – wyjaśnia dr Andrzej Michalak, prezes fundacji Wizja Rozwoju, która od początku organizuje Forum.

Warto o tym rozmawiać, bo rewolucja technologiczna już trwa. Choćby w przypadku transportu publicznego - PKN ORLEN rozpoczął proces wyboru wykonawcy stacji tankowania paliwa wodorowego. Pierwsze stacje obsługujące autobusy i auta osobowe powstaną w Poznaniu i Katowicach. Dodajmy, że jeszcze w tym roku koncern rozpocznie budowę hubu wodorowego we Włocławku.

  • Nie mamy wątpliwości, że paliwa alternatywne będą odgrywały coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji. Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

Czy na rozwoju technologii wodorowej może skorzystać polskie górnictwo węgla kamiennego? Wydaje się że tak, tym bardziej że naukowcy od lat pracują nad produkcją wodoru opartą o zgazowanie węgla. Problemem są niestety rosnące w ostatnich latach koszty wydobycia tego surowca w Polsce, które mają zasadniczy wpływ na koszt wytworzenia wodoru. Kolejną komplikacją jest powszechna w Unii Europejskiej tendencja do dekarbonizacji kontynentu i wykorzystywania do produkcji energii i wodoru wyłącznie odnawialnych źródeł energii.

My jednak na węgiel obrażać się nie możemy. Przetwarzając go w sposób ekologiczny, wodór mamy na wyciągnięcie ręki – przekonuje Adam Gawęda, poseł i były sekretarz stanu w Ministerstwie Energii i Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Tym bardziej, że rozwojem technologii wodorowych zainteresowanych jest coraz więcej samorządów, które mocno stawiają na zeroemisyjny transport publiczny. I tak punkty ładowania wodoru zostaną zlokalizowane w najbliższym czasie na funkcjonujących stacjach paliw ORLEN, przy ulicy Warszawskiej w Poznaniu i przy ulicy Murckowskiej w Katowicach. Na każdej z nich pojawią się stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów.

Poznań i Katowice, gdzie powstaną nasze pierwsze stacje ładowania wodoru, są przykładem współpracy PKN ORLEN z samorządami, korzystnej zarówno z biznesowego, jak i środowiskowego punktu widzenia – wyjaśnia Daniel Obajtek.

W przypadku pojazdów transportu zbiorowego do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 350 barów, które umożliwi uzupełnienie 28 kg paliwa w ciągu 15 minut. Taka ilość pozwala na przejechanie około 400 kilometrów. W praktyce oznacza to, że np. najdłuższą trasę komunikacji miejskiej w Poznaniu, o długości 26,8 km, kursujący po niej autobus pokona 15 razy na jednym tankowaniu.

Wprowadzenie autobusów wodorowych umożliwia ograniczanie emisji spalin i poziomu hałasu. Zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, w trakcie 12-letniego okresu użytkowania może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto, układy napędowe autobusów na zasilane wodorem są znacznie cichsze od tradycyjnych napędów.

W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

Czy wiesz że…

Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje na skutek procesu rozbijania cząstek wodoru i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego pojazdu. Produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc do atmosfery żadnych szkodliwych substancji.

Forum Wizja Rozwoju

W tym roku 26 i 27 sierpnia w Gdyni odbędzie się IV edycja tej imprezy. Patronat nad nią objął premier RP Mateusz Morawiecki.

Forum zajmie się najważniejszymi wyzwaniami stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, gospodarką morską, troską o lokalną tożsamość i rozwój społeczności lokalnych. Wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej edycji Forum będzie organizowany wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego Kongres 3W – WĘGIEL, WODA, WODÓR.

Swoją kontynuację będzie miało Pomorskie Forum Kół Gospodyń Wiejskich oraz cieszący się coraz większym zainteresowaniem Hackathon, którego partnerem został GovTech, oraz IV Kongres Srebrnej Gospodarki.

Będzie to największe wydarzenie gospodarcze w północnej Polsce.

Czytaj też: Z poślizgiem, ale wciąż z Wizją Rozwoju

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych