Uwaga na głowy. Drony będą liczyć produkty w sklepach
Braki magazynowe, nieodpowiednie rozmieszczenie towarów i błędne dopasowanie cen są przyczyną ogromnych strat dla sieci handlowych. Tylko w USA ubytki w przychodach są większe niż w przypadku kradzieży i sięgają zawrotnej kwoty ok. 1,75 biliona dolarów. Sieci od lat wspomagają się robotami wyposażonymi w sztuczną inteligencję, a już wkrótce nad naszymi głowami będą latać drony, które będą zliczać towar na półkach
Roboty skanujące półki w wielkich sklepach to nic zaskakującego. Szczególnie na rynku amerykańskim. Tam maszyny wspomagają ludzi i – jeżdżąc od półki do półki – wskazują braki w towarze lub analizują, kiedy danego produktu może zabraknąć. Pracownik dostaje informacje i może szybko uzupełnić braki, nie tracąc przy tym czasu na bezproduktywne spacerowanie wśród sklepowych alejek.
Z robotem na “ty”
Jedną z pierwszych sieci handlowych, która zaczęła używać maszyn do zliczania asortymentu był Walmart. Amerykańska firma posiada blisko 12 tys. sklepów na całym świecie i zatrudnia blisko 2,5 miliona osób. – Roboty miały sprawić, że pracownicy będą bliżej klientów. Znaczna część ich czasu pracy jest bowiem poświęcana na czynności związane z rozkładaniem towaru, sprawdzaniem czy ceny są właściwie, a asortyment na półkach nie jest przemieszany przez klientów. To czynności proste, powtarzalne i nużące, ale bardzo czasochłonne, a to w takich sytuacjach roboty najlepiej zastępują człowieka – opisuje Paweł Rytelewski, wiceprezes zarządu SI-Consulting i jeden z prelegentów konferencji Człowiek 4.0, poświęconej m.in. miejscu ludzi w coraz szybciej digitalizującym się świecie, która odbędzie się online 15 czerwca.
Co ciekawe większość pracowników amerykańskiej sieci bardzo szybko zaakceptowało taką formę pomocy. Po prostu lubimy, gdy ułatwia się nam pracę. Roboty stały się częścią zespołu i zdarzało się nawet, że maszyny dostawały plakietki z imionami – dodaje Rytelewski.
Jeszcze na początku 2020 roku po alejkach sklepowych sieci Walmart jeździło ok. 600 robotów. Firma chciała podwoić liczbę urządzeń, ale nagle zrezygnowała z podpisania nowej umowy z dotychczasowym dostawcą. Przyczyną nie było to, że roboty okazały się mało funkcjonalne i nie spełniały swojego podstawowego zadania.
Jednak okazało się, że pracownicy wcale nie przestali krążyć między półkami. Nie poświęcali więcej czasu klientom, ale zajęli się realizowaniem zamówień online i… nadal krążyli między półkami sklepowymi – opisuje Rytelewski, którego wystąpienie na czerwcowej konferencji Człowiek 4.0 poświęcone będzie m.in. innowacyjnym rozwiązaniom dla branży handlowej. Dodatkowo epidemia koronawirusa zwiększyła liczbę zamówień internetowych, bo “stacjonarnych” klientów było mniej, więc pracownicy zostali w większym stopniu zaangażowani w sprawdzanie braków magazynowych.
Naziemne maszyny zastąpią drony?
Nie oznacza to jednak tego, że zaprzestano dalszych prac nad rozwojem autonomicznych technologii, które mają wspomóc człowieka. Co więcej zrobiono jeszcze jeden krok, a właściwie lot naprzód.
W USA część sklepów m.in. sieci Circle K, General Mills czy Johnson & Johnson będzie wyposażonych w drony, które podobnie jak naziemne roboty będą skanować półki w sklepach spożywczych. Drony będą wykorzystywać technologię rozpoznawania obrazów (Smart Vision), a dzięki telefonom komórkowym dokonywana będzie szybka analiza bazująca na maszynowym uczeniu się przez sztuczną inteligencję.
Jedną z zalet dronów jest to, że ich dostosowywanie i wdrażanie jest znacznie tańsze niż opracowanie od podstaw autonomicznego robota mobilnego. Producent zapewnia też, że technologia dronów jest mniej inwazyjna dla klientów, którzy odczuwali psychiczny dyskomfort, gdy alejkami jeździły roboty. Dodatkowo śmigła dronów mają być zabezpieczone specjalnymi klatkami, tak aby nie stanowiły zagrożenia dla klientów.
Według Pensa Systems – producenta dronów – wprowadzenie do sklepów maszyn wyposażonych w sztuczną inteligencję to nie tylko chęć wyposażenia pracowników w dodatkowe narzędzie ułatwiające pracę, ale też próba zażegnania wielkiego finansowego problemu dla sieci handlowych. Brak odpowiedniej ilości zapasów, niedokładna realizacja cen i nieodpowiednia optymalizacja lokalizacji produktów w alejkach, powoduje ogromne straty. Brak wydajności na tym odcinku kosztuje amerykańskie sieci ok. 1,75 biliona dolarów rocznie. To większe straty przychodów niż przy kradzieżach.
Człowiek 4.0
Miejsce człowieka w procesie automatyzacji i cyfryzacji to kluczowy temat wydarzenia, które odbędzie się 15 czerwca. Konferencja Człowiek 4.0 będzie prowadzona całkowicie online, a rejestracja chętnych jest już otwarta i odbywa się poprzez specjalnie przygotowaną stronę internetową: czlowiek.czteryzero.pl. Na liście gości specjalnych konferencji Człowiek 4.0 znajdują się eksperci wysokiej klasy: Thomas Duschek, prezes zarządu SAP Polska, Anna Streżyńska, prezes Zarządu MC2 Innovations, była Minister ds. Cyfryzacji czy Grzegorz Dzik, prezes zarządu Grupy Impel. Głos zabiorą również m.in. Mateusz Kusznierewicz, mistrz olimpijski i dyrektor generalny Star Sailors League, a całość współprowadzić będzie dr Maciej Kawecki, ekspert w dziedzinie nowych technologii i prezes Instytutu Lema.
Czytaj też: Innowacje pozwalają przezwyciężyć skutki pandemii
Mat.pras./KG