Polska całkowicie bez gotówki? To możliwe!
Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła portal edukacyjny GotowiBezgotowkowi.pl, który stanowi kompendium wiedzy na temat płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych, bezpieczeństwa w sieci oraz zarządzania domowymi finansami - poinformowała w poniedziałek Fundacja.
Napisano, że badanie zrealizowane w maju tego roku na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że w Polsce niemal 1/3 konsumentów nie korzysta z płatności bezgotówkowych, a główny powód to brak wiedzy na temat korzyści płynących z używania nowoczesnych instrumentów finansowych oraz mity krążące wokół bezgotówkowych płatności.
Np. 57 proc. osób, które na co dzień korzystają z gotówki uważa, że płacąc kartą można zostać w łatwy sposób okradzionym, a 56 proc. obawia się, że podczas płatności internetowych ktoś niepowołany może mieć dostęp do ich danych. Z kolei aż 41 proc. badanych przyznało, że ma małą wiedzę na temat płatności bezgotówkowych.
„Badanie wyraźnie pokazało, że istnieje potrzeba edukacji konsumentów w zakresie rozwiązań bezgotówkowych, a także konieczność obalenia mitów z nimi związanych. Właśnie dlatego Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła portal edukacyjny GotowiBezgotówkowi.pl. Jego nadrzędnym celem jest promowanie wśród polskich konsumentów wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętą sferę finansów” – mówi prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa, Mieczysław Groszek.
Zaznaczono, że na portalu GotowiBezgotowkowi.pl znajdują się artykuły poradnikowe, wskazówki ekspertów, a także materiały i narzędzia dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli, którzy temat finansów chcą włączyć w program nauczania najmłodszych. Dodano, że treści zamieszczane na portalu zostały podzielone na kategorie tak, aby użytkownik mógł szybko i intuicyjnie odnaleźć interesujące go tematy. „Serwis będzie systematycznie aktualizowany i rozwijany, aby na bieżąco dostarczać użytkownikom kolejnych przydatnych informacji. Portal skierowany jest do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie, a także dla ich bliskich, którzy mogą wesprzeć swoich partnerów, rodziców, czy dzieci w edukacji na temat nowoczesnych rozwiązań finansowych” - czytamy.
Wskazano, że celem działań prowadzonych przez Fundację jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego. „Odnieśliśmy spektakularny sukces w dotarciu do przedsiębiorców, których w Programie Polska Bezgotówkowa jest już ponad 280 tys., i u których funkcjonuje 400 tys. terminali płatniczych. Teraz przyszedł czas, aby wesprzeć również konsumentów tak, aby mieli dostęp do rzetelnej wiedzy i mogli świadomie zdecydować, z której metody płatności chcą w danym momencie skorzystać – dodał wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa Paweł Widawski.
Fundacja została powołana w 2017 r. w związku z porozumieniem zawartym przez Związek Banków Polskich, Ministerstwo Rozwoju, Visa oraz Mastercard w celu podejmowania działań w zakresie rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także promocji innowacji technologicznych wspierających obrót bezgotówkowy w Polsce.
PAP/ as/