Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Frankowicze: BPH nęka kredytobiorców

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 lipca 2021, 18:10

  • Powiększ tekst

Korzystanie z zewnętrznych firm windykacyjnych nie zdejmuje odpowiedzialności z banku BPH za działania podejmowane przez te firmy - uważa prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu Arkadiusz Szcześniak, które zarzuca bankowi nękanie kredytobiorców.

Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu zarzuca bankowi BPH działania niezgodne z prawem i nękanie kredytobiorców, którzy znajdują się w nim w sporze sądowym.

Z zarzutami tymi nie zgadza się bank BPH, który w oświadczeniu przesłanym PAP poinformował, że wszelkie podejmowane przez bank działania wobec klientów niewywiązujących się z obowiązku terminowej spłaty rat kredytu prowadzone są zgodnie z przepisami. BPH poinformował również w oświadczeniu, iż część procesów windykacyjnych bank realizuje, korzystając z usług podmiotów zewnętrznych.

Arkadiusz Szcześniak ze Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu podkreślił w przekazanej PAP odpowiedzi na oświadczenie banku, że „publiczna lista usługodawców banku BPH nie oznacza zrzucenia odpowiedzialności z banku za działania podejmowane przez te firmy”.

Jego zdaniem, to zlecający ma obowiązek zapewnić kontakt ze swoimi klientami zgodny z prawem. Nie jest też rolą banku ocenianie czy klient ma zadłużenie czy nie - jeżeli sprawa jest w sądzie. O tym zdecyduje sąd wydając wyrok - wskazał prezes SBB.

Szereg nieprawidłowości, które mamy dobrze udokumentowane, powinien być dla banku jasnym sygnałem do weryfikacji stosowanych praktyk. Żadne groźby o możliwych krokach prawnych ze strony banku nie zmienią tego, że działając zgodnie z polskim prawa takie praktyki mamy prawo piętnować i zgłaszać do stosowanych organów - podkreślił Szcześniak.

Dodał, że Stowarzyszenie ma zamiar opisać te praktyki także w sądzie, co miało okazję uczynić wobec jednego z banków zarzucających organizacji przedstawianie nieprawdy. Bank dwukrotnie przegrał te sprawy - stwierdził Szcześniak.

Według Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu, kredytobiorcy banku BPH, którzy znajdują się z nim w sporze sądowym, a także ich rodziny są nękani powtarzającymi się telefonami wzywającymi do spłaty należności, nawet jeśli są one spłacane zgodnie z umową. Stowarzyszenie zarzuca windykatorom naruszenie przepisów, m.in. o tajemnicy bankowej, ochronie danych osobowych i ochronie konsumenta. Złożyło też wnioski w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Ochrony Danych Osobowych o sprawdzenie zgodności z przepisami działań banku BPH, a także przekazało w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

Bank BPH jest częścią Grupy General Electric. W 2016 r. dokonał się podział Banku BPH, który od tego momentu obsługuje wyłącznie klientów indywidualnych spłacających kredyty hipoteczne.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: Premier: Apeluję o szczepienie się przeciw COVID-19

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych