Informacje

Infrastruktura kolejowa / autor: Mat. pras.
Infrastruktura kolejowa / autor: Mat. pras.

PKP PLK i NCBR: 100 mln zł na innowacje kolejowe

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 13 października 2021, 20:50

  • Powiększ tekst

Do 100 mln zł wzrósł budżet, jaki PKP PLK i NCBR przeznaczą na innowacje m.in. z zakresu zarządzania i utrzymania infrastruktury kolejowej, monitorowania jej oddziaływania na środowisko i bezpieczeństwa. Na przełomie roku mają ogłosić konkurs BRIK II, który wyłoni nowe rozwiązania.

Jak wskazały w środowej informacji PKP Polskie Linie Kolejowe i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, firmy kontynuują współpracę w zakresie rozwoju innowacji w branży kolejowej. W ramach drugiego konkursu BRIK II będą poszukiwać nowych rozwiązań z czterech obszarów tematycznych: bezpieczeństwo ruchu kolejowego, efektywność energetyczna, ekologia i usprawnienie procesu diagnostyki infrastruktury. Partnerzy do 2033 r. przeznaczą na działania w obu konkursach w sumie 100 mln zł.

Jak wskazano w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, firmy podpisały aneks do porozumienia w sprawie realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej. Dokument zwiększa budżet wspólnego przedsięwzięcia badawczo-rozwojowego do 100 mln zł (po 50 mln od każdego z Partnerów). Współpracę przedłużono do 2033 r.

Realizacja pierwszego konkursu BRIK i planowany kolejny, pozwolą na opracowanie a następnie wdrożenie przez polską kolej nowych rozwiązań” - wskazał cytowany w informacji dr inż. Wojciech Kamieniecki dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dodał, że innowacje m.in. z zakresu zarządzania i utrzymania infrastruktury kolejowej, monitorowania jej oddziaływania na środowisko i bezpieczeństwa przyczynią się do zwiększenia efektywności kolei, usprawnienia procesów utrzymania i modernizacji, na czym skorzystają pasażerowie. „Realizacja konkursu BRIK II zapewni też dodatkową stymulację dla rozwoju innowacji, a także działalności sektora nauki oraz przemysłu kolejowego” - powiedział.

Wykorzystujemy wszystkie możliwości, aby kolej była jeszcze bardziej bezpieczna, przyjazna środowisku i efektywna. Dlatego szukamy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa, utrzymania i eksploatacji linii kolejowych oraz ekologii” - wskazał prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Dodał, że ważnym obszarem unowocześniania kolei jest współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Jak przekazano, wśród 10 realizowanych innowacyjnych projektów BRIK są m.in.: opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatury szyn kolejowych, opracowanie systemu zarządzania oświetleniem, rozwiązania antykradzieżowe sieci trakcyjnej. Zakończenie wszystkich projektów badawczo-rozwojowych w ramach pierwszego konkursu BRIK (o wartości ok. 43 mln zł) jest planowane do końca 2023 r.

Dodano, że na przełomie 2021 i 2022 r. planowane jest ogłoszenie konkursu BRIK II. Celem jest znalezienie nowych rozwiązań, które zapewnią wzrost bezpieczeństwa na sieci kolejowej, poprawę efektywności energetycznej, rozwój rozwiązań proekologicznych oraz usprawnienie procesu utrzymania linii kolejowych.

Czytaj też: Wzrost cen energii – KE przedstawiła propozycje działań

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych