Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Historyczny wzrost sprzedaży aut zero i niskoemisyjnych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 lutego 2022, 17:10

  • 2
  • Powiększ tekst

Liczba ofert sprzedaży nowych samochodów zero- i niskoemisyjnych przekroczyła w 2021 r. 17,3 tys.; w 2018 r. było ich 779 - wynika z raportu Otomoto „Internetowy Samochód Roku” (ISR), który powstał przy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Jak zwrócono uwagę w raporcie ISR, mimo że pandemia „wywróciła rynek motoryzacyjny do góry nogami, to udało się zaobserwować również takie trendy, które COVID-19 się oparły”.

Według autorów opracowania rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym na pierwotnym rynku będą w tym roku liczone „już w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy”. „Równie dynamiczny wzrost rejestracji z rynku wtórnego jest tylko kwestią czasu” - ocenili.

W raporcie podkreślono, że liczba ofert sprzedaży na Otomoto nowych samochodów zero i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) wyniosła w 2018 r. 779 sztuk. „W roku 2021 takich ofert było aż 17 304!”- wskazano.

Dodano, że z roku na rok maleje udział oferowanych używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych, mimo że nie maleje wiek samochodów ani ich przebiegi.

Zdaniem Jakuba Wojtakajtisa, dyrektora ds. strategii i zarządzania danych w OLX Europe, nie widać „wystarczająco silnego czynnika”, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych.

Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku - ocenił Wojtakajtis.

Dodał, że jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, „w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii”.

W raporcie stwierdzono, że elektromobilność w Polsce rozwija się coraz szybciej. W ubiegłym roku park BEV (samochody całkowicie elektryczne) i PHEV (hybrydy typu plug-in) powiększył się ponad dwukrotnie (o 101 proc. rdr), co jest wynikiem rekordowym. Z kolei flota elektrycznych pojazdów użytkowych zwiększyła się o 97 proc.

W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii - wskazano.

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur spodziewa się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV będą liczone „w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy”. „Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu” - ocenił Mazur.

Wzrost ten będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18 proc. i był zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla – dodał ekspert.

PAPRO

Powiązane tematy

Komentarze