Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Materiały Prasowe
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Materiały Prasowe

Podróże bez granic z nowymi aplikacjami kolejowymi

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 stycznia 2023, 19:40

  • 0
  • Powiększ tekst

Pasażerowie mogą już korzystać z nowych aplikacji mobilnych PKP S.A. i PKP Intercity, które ułatwią planowanie podróży i samo podróżowanie koleją po Polsce. Dostępne są do pobrania w sklepach Google Play i App Store

PKP.appka to nowa aplikacja stworzona przez Polskie Koleje Państwowe S.A. dla wszystkich pasażerów kolei w Polsce. Nowe narzędzie to asystent podróży, łączący w sobie różne funkcje. PKP.appka to pierwszy przewodnik po dworcach, za pomocą którego można łatwo sprawdzić ich położenie oraz informacje o dostępnych na nich usługach i infrastrukturze, takich jak poczekalnie, kasy biletowe, toalety, przechowalnie bagażu, stojaki rowerowe czy udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. W aplikacji łatwo można sprawdzić również informacje o punktach handlowych i usługowych: sklepach, kawiarniach, barach szybkiej obsługi, kwiaciarniach, salonikach prasowych i wielu innych. Podróżni znajdą w niej także przydatne wskazówki, np. dotyczące tymczasowej organizacji ruchu pieszych na dworcu czy funkcjonowania dworca tymczasowego w trakcie prowadzonych remontów.

Ważną funkcją nowej aplikacji jest przycisk SOS, którego użycie umożliwi szybkie połączenie z pracującymi przez całą dobę służbami PKP S.A. odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. W PKP.appce można także sprawdzić aktualizowane w czasie rzeczywistym odjazdy i przyjazdy pociągów na danej stacji, wyszukać połączenie oraz kupić bilet. Obecnie PKP.appka jest zintegrowana z aplikacją BILKOM, natomiast docelowo modułem sprzedażowym będzie aplikacja PKP Intercity. W planach PKP S.A ma również dalszą rozbudowę funkcjonalności aplikacji o możliwość zgłaszania usterek, dodanie kolejnych wersji językowych oraz użytecznych dla pasażera informacji, obejmujących m.in. nawigację dla wybranych dworców premium.

Rosnąca liczba pasażerów kolei to dowód na to, że Polacy ponownie zaufali temu środkowi transportu. To jednak też impuls dla nas do wprowadzenia nowych rozwiązań, dzięki którym podróże koleją stają się bezpieczniejsze, wygodniejsze, przyjemniejsze, a ich planowanie bardziej intuicyjne. W Grupie PKP ofertę postrzegamy bardzo szeroko. Obok miliardowych inwestycji, takich jak budowy i modernizacje dworców, zakupy nowego taboru, niezwykle ważne są także nowoczesne narzędzia ułatwiające planowanie podróży i zakup biletów. Jestem przekonany, że właśnie takimi będą stworzone właśnie nowe aplikacje mobilne – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.

Powstanie PKP.appki było możliwe dzięki współpracy spółek Grupy PKP. Jest ona również jednym z projektów strategicznych działającej od 2021 roku Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.

Nowa aplikacja PKP Intercity

Nowością dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych jest również aplikacja o nazwie PKP Intercity, która zastępuje dotychczasową – IC Mobile Navigator. Oferuje ona wiele rozwiązań zwiększających komfort użytkowania i oszczędzających czas podróżnych. Do nich należy funkcja zakupu biletów „Tam i Powrót” w ramach jednej transakcji, a same połączenia szybko i łatwo znaleźć można dzięki szerokiemu wyborowi filtrów w wyszukiwarce. W ramach jednej transakcji podróżni zakupią też bilety na przejazd z przesiadką oraz bilety na przewóz roweru, dodatkowego bagażu czy czworonogiego towarzysza podróży. W łatwy sposób można sprawdzić najtańsze i najszybsze połączenie w wybranej relacji. Dla tych, którzy podróżują często, przydatna będzie funkcja profili zakupowych, dzięki której można zdefiniować część stałych parametrów podróży. W aplikacji nie zabrakło też funkcji graficznej rezerwacji miejsc, która umożliwia wybór konkretnego miejsca ze schematu pociągu. Funkcja ta dotyczy obecnie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych. Aplikacja jest dostępna dodatkowo w angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej wersji językowej.

Za bilety podróżni docelowo będą mogli zapłacić nowoczesnymi metodami płatności, takimi jak Google Pay, Apple Pay czy BLIKi-em. Aplikacja jest połączona z kontem użytkownika w systemie e-IC, co oferuje wygodę użytkowania na różnych urządzeniach i bilety offline, a zalogować się będzie można do niej także wykorzystując odcisk palca lub FaceID. Zakup biletu zakończony będzie monitem o powodzeniu transakcji, na którym podróżni znajdą też informacje o prognozie pogody w dniu podróży. W aplikacji znajduje się również funkcja zmiany imienia i nazwiska, dzięki czemu w wypadku literówki w danych będzie można dokonać szybkiej korekty bez konieczności zwracania biletu. Dzięki modułowi mWARs, w pociągach z wagonem restauracyjnym, podróżni będą mogli zamówić posiłek nie wstając z fotela. Wybraną potrawę lub napój obsługa dostarczy do miejsca pasażera. Dodatkowo w aplikacji każdy podróżny znajdzie informację o śladzie węglowym jaki wygeneruje podróż w porównaniu do innych środków transportu.

Nasza strategia zakłada ulepszanie doświadczeń pasażerów na każdym etapie podróży, a jednym z nich jest właśnie zakup biletu, który systematycznie staje się coraz prostszy. Dlatego już projekt aplikacji zakładał wygodę użytkowania i możliwość elastycznego rozszerzania o dodatkowe usługi. Dotychczasowa aplikacja IC Mobile Navigator musiała się udać na zasłużoną emeryturę. Jej następczyni, aplikacja PKP Intercity, pozwala na szybsze zaplanowanie podróży i zakup biletu. Zachęcamy do korzystania z nowych aplikacji, bo z nimi podróże pociągiem stają się jeszcze łatwiejsze – przekonuje Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Systematycznie wprowadzane będą kolejne aktualizacje, a wraz z nimi rozszerzona zostanie funkcjonalność aplikacji. W kolejnych wersjach dodane zostaną takie udogodnienia, jak m.in. sprzedaż biletów międzynarodowych, opcja udostępnienia biletu innej osobie czy możliwość dodania biletu do kalendarza. W przyszłości aplikacja pokaże lokalizację pociągu na mapie, informacje o opóźnieniach oraz umożliwi korzystanie z programu lojalnościowego, zakup biletu z więcej niż jedną przesiadką w jednej transakcji oraz udział w offsecie ekologicznym. Wśród nowych funkcjonalności znajdzie się także możliwość kontaktu poprzez aplikację z drużyną konduktorską w celu zgłoszenia nieodpowiedniej temperatury w pociągu, usterek lub problematycznego zachowania współpasażerów.

Czytaj też: Krakowskie MPK testuje 4 tramwaje jeżdżące bez pantografu

PKP/KG

Powiązane tematy

Komentarze