Kolejowy kontrakt większy niż Pendolino
PKP Intercity podpisało z nowosądeckim Newagiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Wartość kontraktu to 2,3 mld zł brutto - poinformował w środę wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Umowa przewiduje ponadto możliwość dokupienia kolejnych 32 pojazdów, wtedy łączna wartość kontraktu, za 95 lokomotyw, wzrośnie do 3,5 mld zł.
„Podpisujemy umowę na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z opcją na kolejne 32. Zamówienie podstawowe to jest 2,3 mld zł, zaś w przypadku skorzystania z opcji to zamówienie będzie wynosiło 3,5 mld zł. Oznacza to, że podpisujemy kontrakt największy w historii PKP Intercity” - powiedział Gontarz.
Przypomniał, że w przypadku pociągów typu Pendolino wartość kontraktu wyniosła ok. 2,8 mld zł.
Jak wcześniej informował przewoźnik, pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w ciągu dwóch lat od daty podpisania umowy. Całe zamówienie ma być zrealizowane w terminie 60 miesięcy.
Zamówione nowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS (cyfrowy system sterowania ruchem kolejowym - PAP) poziomu drugiego oraz m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.
»» O innych kontraktach kolejowych czytaj tutaj:
PESA triumfuje i umacnia się w Trójmorzu
Dobre wieści dla pasażerów: nowy tabor tuż-tuż!
Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla PKP Intercity. W ramach wcześniejszego, wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.
Ponadto pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 r. została odebrana pierwsza z nich.
Jak wyjaśniono, po realizacji wszystkich zamówień przez Newag PKP Intercity będzie dysponować 96 lokomotywami Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotywami Griffin o prędkości 200 km/h. W przypadku skorzystania z opcji, liczba ta wzrośnie do 110, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 lokomotyw.
Łukasz Pawłowski (PAP), sek