Praca niewolnicza w handlu? Zastanawiające badanie
Między oczekiwaniami konsumentów a ofertami przedsiębiorstw nad Wisłą widoczna jest spora niespójność
Nowe dane pokazują, że podczas gdy co drugi Polak woli robić zakupy u sprzedawców, którzy stają w obronie istotnych spraw, tylko 24 procent przedsiębiorstw na rynku tak postępuje.
Badanie Adyen Retail Report ujawniło ponadto, że więcej niż połowa Polaków nie zrobi zakupów u danego retailera, jeśli wie, że w jego procesach biznesowych pojawiają się problemy na tle etnicznym. Jednocześnie tyle samo (58 proc.) stanowczo twierdzi, że obowiązkiem firm jest upewnienie się, że wszelkie wątpliwości w tej kwestii są rozwiane. Jak wskazuje badanie, jedynie 31 proc. firm w Polsce ma stuprocentową pewność, że w ich działaniach tego typu okoliczności nie mają miejsca.
1/3 Polaków zapłaci więcej za produkt, jeśli emisje CO2 związane z jego produkcją będą skompensowane
Docierając do rozległej grupy odbiorców sektor handlu ma ogromny wpływ na kształtowanie się postaw społecznych. Konsumenci coraz częściej oczekują od marek pozytywnych działań na rzecz społeczeństwa i środowiska, co w niektórych przypadkach ma już większe znaczenie niż cena. Okazywanie wsparcia dobrym celom i umożliwienie klientom opowiedzenia się po właściwej stronie pomaga więc zwiększyć ich lojalność.
By odpowiedzieć na takie oczekiwania, przedsiębiorstwa powinny zainteresować się wdrożeniem rozwiązań, które np. umożliwią konsumentom zmniejszenie śladu węglowego ich zakupów poprzez możliwość rekompensaty za zakup na końcowym etapie płatności. Taka deklaracja zazwyczaj przyjmuje formę okienka opatrzonego tekstem „chcę zrównoważyć swój ślad węglowy za te zakupy (+xx zł)”. 35 proc. konsumentów potwierdza, że z chęcią zapłaci więcej za produkt, jeśli emisja dwutlenku węgla związana z jego produkcją zostanie zniwelowana. Dziś jednak zaledwie 20 proc. przedsiębiorstw w Polsce oferuje im taką opcję.
23 proc. badanych chciałoby wspierać organizacje charytatywne podczas zakupów W czasach, w których możemy błyskawicznie zamówić ulubione płatki śniadaniowe za pomocą komendy głosowej i wykorzystać rozpoznawanie twarzy do autoryzacji płatności, przekazywanie pieniędzy również powinno być intuicyjnym doświadczeniem.
Im łatwiejsze będzie dokonanie wpłaty na dany cel, tym bardziej prawdopodobne, że klienci to zrobią, a nawet wrócą ponownie i pozytywnie wypowiedzą się o danej organizacji. Widzimy, jak coraz więcej sprzedawców zaczyna podchodzić do takich działań z większą otwartością, ale obowiązkiem partnerów płatniczych jest zaoferowanie technologii, która będzie dla nich dodatkową zachętą, a nie przeszkodą – komentuje Jakub Czerwiński, przedstawiciel fintechu Adyen.
Za pomocą płatności zarówno przedsiębiorstwa, jak i ich klienci mogą wspierać organizacje charytatywne, np. poprzez przekazanie kwoty na wybrany cel w końcowej fazie transakcji online lub w sklepie. Dotyczy to zarówno organizacji międzynarodowych, jak i specjalnych kampanii, takich jak walka z COVID-19 czy innych lokalnych inicjatyw, które wpisują się w agendę Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Z takiego rozwiązania korzystać mogą np. klienci GAP czy sprzedający na Vinted w Polsce, którzy w ramach swojego profilu na platformie mogą przekazać część swoich zarobków na rzecz WHO poprzez łatwe ustalenie stałego procentu.
Innowacyjne technologie wspierania darowizn często nie łączą się z żadnymi dodatkowymi kosztami (technicznymi lub operacyjnymi. Gdy darowizny przetwarzane są przez operatora płatności, stanowią oddzielną transakcją, która przekazywana jest bezpośrednio do wybranej organizacji. W zeszłym roku 80 marek obecnych na platformie Adyen Giving zebrało ponad 8 mln euro. Odpowiednie rozwiązania w płatnościach są sposobem na dołożenie cegiełki na rzecz zrównoważonej planety, i to na ogromną skalę”– dodaje Jakub Czerwiński.
Świadome dokonywanie zakupów oraz dbałość o kwestie środowiskowe to aspekty, które stale zyskują na znaczeniu wśród konsumentów, także w Polsce. W każdej działalności można znaleźć miejsce na pro-ekologiczne rozwiązania, jednak sektor handlu ma do tego nie tylko wyjątkowe warunki, ale i bazę klientów – użytkowników o jednym z wyższych poziomów świadomości.
Czytaj też: Handel ludźmi! OPA alarmuje
Mat.Pras./KG