Informacje
Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z / autor: Pixabay
Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z / autor: Pixabay

Ze sztuczną inteligencją chodzimy już na zakupy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 maja 2025, 11:39

  • Powiększ tekst

Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z - wynika z najnowszego raportu Adyen Index. Ponad połowa konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów - wskazano.

Odsetek na poziomie 37 proc. oznacza 42-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2024 - podano w najnowszym raporcie Adyen Index „Retail Report 2025”. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w zakupach, w ciągu ostatnich 12 miesięcy – dodano.

Im młodszy konsument, tym częściej wspiera się AI

Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób w wieku 16–27 lat, odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X - 29 proc., a baby boomers - 13 proc. Jak wynika z raportu, 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

52 proc. badanych przyznało, że technologia pomaga im odnaleźć inspirację podczas kupowania odzieży, dodatków i produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Taki sam odsetek respondentów korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co według autorów raportu stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Dzięki sztucznej inteligencji najlepsze pomysły znajduje z kolei 5 proc. badanych.

Otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości zadeklarowało 49 proc. uczestników badania. Technologia ta ma więc potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie - wskazali autorzy raportu.

Badanie Adyen Index „Retail Report 2025” przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca br. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Wzrost wynagrodzeń przebił prognozy i… inflację!

Złoto Glapińskiego. NBP w kwietniu dokupił 12,5 tony

Ameryka wypada z elitarnego klubu. Rządzą w nim Niemcy

»» Ceny energii: system ETS2 ogromnym zagrożeniem dla Polaków! – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych