Informacje

Niemcy / autor: pixabay
Niemcy / autor: pixabay

Niemiecka gospodarka wpadła w recesję

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 maja 2023, 17:30

  • Powiększ tekst

W Niemczech produkt krajowy brutto spadł po raz drugi z rzędu, wobec czego można mówić o recesji. W pierwszym kwartale 2023 roku PKB obniżył się o 0,3 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem – poinformował w czwartek Federalny Urząd Statystyczny.

W okresie zimowym niemiecka gospodarka wpadła w recesję z powodu spadku wydatków konsumpcyjnych konsumentów odczuwających skutki inflacji. Produkt krajowy brutto (PKB) skurczył się od stycznia do marca o 0,3 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem. Był to drugi kwartał z rzędu spadku PKB – podał urząd statystyczny.

W ostatnim kwartale 2022 roku produkcja gospodarcza spadła o 0,5 proc.

Jak podkreślili statystycy, na spowolnienie w gospodarce wpływ miała kurcząca się konsumpcja prywatna, która w pierwszym kwartale br. spadła o 1,2 proc. Z danych wynika, że gospodarstwa domowe wydawały mniej niż w poprzednim kwartale na żywność i napoje, odzież, obuwie oraz meble. Jednym z powodów może być utrata siły nabywczej konsumentów w wyniku wysokiej inflacji – podkreślili eksperci.

Konsumpcja krajowa spadła o 4,9 procent, natomiast inwestycje wzrosły o 3,9 proc.

Na razie nie widać perspektyw silnego wzrostu dla gospodarki.

W drugim kwartale 2023 roku produkcja gospodarcza powinna znowu nieznacznie wzrosnąć” – poinformował w bieżącym raporcie miesięcznym Bundesbank. Na ożywienie przemysłu powinny wpłynąć m.in. niższe ceny energii.

Rząd federalny prognozuje na ten rok wzrost PKB o 0,4 proc. W 2024 r. powinien nastąpić silniejszy wzrost - o 1,6 proc. Dla porównania: w ubiegłym roku wzrost ten wyniósł 1,8 proc.

Czytaj też: Holandia - ojczyzna kobiet

Czytaj też: Nowe limity podatku od darowizn. Tyle zapłacisz

Czytaj też: Tę budowę trzeba zobaczyć. MRiT: „Porażające wyniki kontroli!”

pap, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych