PILNE
Co z tym grudniem? Sprzedaż detaliczna rozczarowała
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 1,9 proc. r/r w grudniu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny . W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 9,9 proc. Jednak konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,9 proc. oraz wzrost o 11,8 proc. w ujęciu mdm.
„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,9 proc. (wobec spadku o 2,3 proc. w grudniu 2023 r.). W porównaniu z listopadem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 9,9 proc. W okresie styczeń-grudzień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,7 proc. (wobec spadku o 2,7 proc. w analogicznym okresie 2023 r.)” - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była o 1,3 proc. niższa w porównaniu z listopadem 2024 r.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w grudniu wyższa niż przed rokiem o 2,7 proc. i o 9,8 proc. m/m, podano także.
Prognozy ekspertów były zdecydowanie wyższe
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,9 proc. oraz wzrost o 11,8 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,6 proc. rdr.
Gdyby nie auta i sezon świąteczny sprzedaż byłaby marna
Wśród danych o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w grudniu 2024 r. zwraca uwagę sprzedaż nowych aut, która w skali roku wzrosła o 25 proc., a w skali miesiąca 3,7 proc.
W danych widać też ogromny wpływ wydatków sezonowych – przed Bożym Narodzeniem. W skali miesiąca żywność zanotowała skok o 14 proc., odzież i obuwie o 8,2 proc, leki i kosmetyki – o 10,5 proc., meble, AGD i RTV o 7,7 proc. a prasa i książki o – uwaga - 39,3 proc.!
Jednak te same kategorie w skali roku wypadają dużo słabiej: w stosunku do grudnia 2023 r. spadła dynamika sprzedaży żywności: o 4,3 proc., odzież meble, AGD i RTV o 4,0 proc., odzież i obuwie o 12 proc.
Analityk: wyzwania przed konsumpcją jako motorem wzrostu
„Dane są wyraźnie rozczarowujące, szczególnie w kontekście, że wzrost PKB w Polsce w dużej mierze opiera się na konsumpcji. Dane wskazują na ograniczoną siłę nabywczą konsumentów i mogą sygnalizować trudności w utrzymaniu dynamiki wzrostu gospodarczego. Szczególnie niepokojący jest spadek sprzedaży żywności, ze względu na jej znaczący udział w strukturze wydatków. Choć sektor motoryzacyjny odnotował solidny wzrost, słabość w innych kategoriach, zwłaszcza tekstyliach i obuwiu, podkreśla wyzwania stojące przed konsumpcją - skomentował dane Andrzej Gwiżdż, analityk platformy inwestycyjnej Portu.
Na konsumpcji mogą ciążyć również wysokie stopy procentowe, które ograniczają wydatki gospodarstw domowych. Jeśli dane o sprzedaży detalicznej będą nadal słabsze w kolejnych miesiącach, istnieje możliwość, że Rada Polityki Pieniężnej (RPP) zmieni retorykę odnośnie swojej dotychczasowej jastrzębiej polityki monetarnej, co mogłoby mieć istotne konsekwencje dla rynku” – wskazuje analityk platformy Portu.
ISBnews, PAP Biznes, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Rewolucja w przeglądach technicznych aut. Będzie ostro!
Kluczowa inwestycja GAZ-SYSTEM. „Połowa gazu dla Polski”
Brytyjska flota przegania Rosjan z kanału La Manche
»» Ten rząd rządzi prawie 1,5 roku i nie spełnił nawet 10 proc. swoich obietnic - obejrzyj na antenie telewizji wPolsce24