Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Do czego polskie firmy wykorzystują sztuczną inteligencję

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 lipca 2023, 16:18

  • Powiększ tekst

Z technologii AI (artificial intelligence) korzysta 15 proc. firm w Polsce, a 13 proc. planuje je wdrożyć do końca 2023 r. Globalnie blisko 4 na 10 firm korzysta z tego typu rozwiązań - wynika z badania KPMG w Polsce. W Polsce sztuczna inteligencja wykorzystywana jest najczęściej w marketingu, produkcji i planowaniu łańcucha dostaw.

Według badania przeprowadzonego w partnerstwie z Microsoft pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, 6 na 10 firm, które wykorzystują AI w swojej działalności, nie monitoruje efektywności jej wdrożenia.

Wśród najczęściej wdrożonych w firmach w Polsce technologii znalazły się rozwiązania mobilne i komputerowe wspomaganie procesu decyzyjnego. Duże nadzieje firmy pokładają w usługach chmurowych, których wykorzystanie wzrosło na przestrzeni ostatniego roku. Warto podkreślić, że przedsiębiorstwa w Polsce na pierwszym miejscu stawiają klienta - potwierdza to fakt, że najczęściej używanym systemem informatycznym okazał się CRM, który służy do zarządzania relacjami z klientem” - czytamy w komunikacie.

Wśród respondentów, którzy wdrożyli sztuczną inteligencję, połowa wykorzystuje AI do wspomagania działań marketingowych. 46 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że używa sztucznej inteligencji w obszarze produkcji, a 42 proc. korzysta z niej także w procesie kontrolowania łańcucha dostaw. 23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami, co - według autorów raportu - jest zastanawiające, ponieważ zwrot z inwestycji w AI w tym obszarze jest największy i najszybszy.

Jak podano, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywane są w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (25 proc.) oraz life sciences (21 proc.). Organizacje, które wdrożyły narzędzia oparte na AI w zdecydowanej większości (62 proc. wskazań) nie monitorują efektywności jej wdrożenia, jednak spośród organizacji, które takie wskaźniki posiadają wszystkie deklarują, że prowadzone działania są skuteczne.

Inwestycja w sztuczną inteligencję przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne. AI pomaga w zwiększeniu wydajności pracy i poprawie jakości produktów lub usług, osiągnięciu lepszych wyników finansowych oraz wzmacnianiu konkurencyjności. Jednocześnie, sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorstwom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju, poprzez redukcję zużycia energii i materiałów, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę efektywności wykorzystania zasobów naturalnych. Niestety polski rynek znajduje się zdecydowanie poniżej poziomu globalnego w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji. Jedynie 15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35-37 proc., co pokazuje skalę niewykorzystanego jeszcze potencjału” - powiedział Łukasz Dylewski, dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce.

Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) w lutym 2023 r. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników.

Czytaj także: Dyskonty kontrolują ponad jedną trzecią rynku spożywczego w Polsce

Czytaj także: Wyraźnie wyższy poziom marż przedsiębiorstw w kluczowych branżach

ISBnews/rb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.