Informacje

Poczta Polska / autor: Fratria
Poczta Polska / autor: Fratria

Wyzysk, zwolnienia? Nadchodzą zmiany w Poczcie Polskiej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 marca 2025, 13:38

    Aktualizacja: 18 marca 2025, 14:23

  • Powiększ tekst

Poczta Polska planuje wprowadzić system wynagrodzeń dla kurierów „zorientowany na efektywność”, w tym możliwość współpracy B2B, oraz systemy wspierające kontrolę kosztów paliwa - podał operator. Pocztowa „Solidarność” wskazuje, że w ten sposób łatwiej się będzie pozbyć pracowników, nie musząc dokonywać zwolnień grupowych. Co więcej, kurier pokrywając koszty paliwa prawdopodobnie zarobi mniej niż obecnie.

Poczta Polska we wtorkowym komunikacie poinformowała, że w najbliższym czasie wprowadzi szereg zmian związanych z nowym system zarządzania transportem i flotą.

Nowy pomysł

W planach jest przejście na model oparty na analizie „Make or Buy” (pl. ‘zrób lub kup” - PAP), gdzie decyzje o własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy kosztów i efektywności operacyjnej.

Wysiłkowa praca? Może być jeszcze gorzej

Przedsiębiorstwo zapowiedziało też wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów, „zorientowanego na efektywność” oraz możliwość współpracy B2B, co ma zwiększyć motywację i zaangażowanie kierowców.

Stopniowe eliminowanie pracowników”

Wprowadzone przez zarząd zmiany skomentowała na platformie Facebook „Solidarność” Pracowników Poczty Polskiej. Według związku mogą one mieć „daleko idące konsekwencje dla kurierów i kierowców”, gdyż mogą oznaczać „stopniowe eliminowanie etatów i pozbywanie się pracowników w sposób niebezpośredni”.

Kurier zarobi mniej”

Organizacja podkreśliła, że przejście kurierów na samozatrudnienie w systemie B2B sprawi, że kurier „sam ponosi koszty ZUS, paliwa, napraw pojazdu i ubezpieczenia”.

W praktyce jego zarobki mogą się zmniejszyć, a stabilność zatrudnienia zostanie zagrożona - zauważyła „S”.

Outsorcing kierowców

Związek dodał, że outsourcing kierowców „może oznaczać, że Poczta Polska stopniowo pozbędzie się własnej floty i przestanie kontrolować przewóz przesyłek„. W jego ocenie to zagrożenie dla jakości usług i etatowych kierowców.

Wprowadzenie nowych modeli zatrudnienia zwiększy rotację wśród kurierów i kierowców, bo wielu pracowników nie zgodzi się na mniej korzystne warunki. Brak stabilnego zatrudnienia może prowadzić do wydłużenia czasu dostaw, większej liczby reklamacji i problemów organizacyjnych - oceniła „S”.

Przeniesienie kosztów na pracowników”

Działania zarządu Poczty Polskiej wyraźnie pokazują próbę przeniesienia kosztów działalności na pracowników i stopniowego pozbywania się etatów. Choć oficjalnie nie mówi się o zwolnieniach, model B2B i outsourcingu może prowadzić do tego samego efektu – ale bez konieczności przeprowadzania zwolnień grupowych” - podsumował związek zawodowy.

O Poczcie Polskiej - polskim dorobku z lat ubiegłych

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, zatrudnia ok. 62 tys. pracowników; jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.

Poczta Polska: 5 tys. własnych samochodów

Jak dodał, Poczta Polska korzysta z około 7,5 tys. samochodów, z czego 5 tysięcy to flota własna, a 2,5 tys. należy do partnerów - podwykonawców. Operator ma do dyspozycji różne rodzaje aut: od małych wykorzystywanych przez listonoszy, poprzez kurierskie busy do 3,5 tony, duże samochody do 12 ton, aż po te największej kategorii, czyli powyżej 12 ton; w ofercie jest też transport całopojazdowy i transport palet - podkreślił Swat. Zgodnie z komunikatem auta te pokonują łącznie 165 mln km rocznie.

Najpopularniejsza usługa - Pocztex

Flagową i najpopularniejszą usługą związaną z paczkami jest Pocztex - wskazano. Za jej pomocą średnio każdego tygodnia w br. klienci nadawali ponad milion paczek, a ponad 95 proc. z nich dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu - zaznaczono. „To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku” - oceniła Poczta.

Terminowość

Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99 proc., a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94 proc. - podkreślił operator.

Nowy system zarządzania transportem i flotą został wprowadzony w styczniu tego roku i jest częścią Planu Transformacji Poczty Polskiej.

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

pap, jb

Mniej klientów w galeriach handlowych. Powód jest jeden

Czy pieniądze dają szczęście? Dokładnie to jaka kwota?

Obroty towarowe na dużym minusie. Eksport dołuje!

»»Pijani kierowcy tracą samochody – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych