
Zamknąć, nie zamknąć? Diabelska alternatywa Iranu
Zamknięcie cieśniny Ormuz, o czym zdecydował parlament Iranu, może poważnie wpłynąć na światową gospodarkę. To najważniejszy szlak eksportowy ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki i trasa, którą przepływa jedna piąta globalnych dostaw tego surowca.
Po zbombardowaniu przez USA obiektów nuklearnych w Iranie nocy z soboty na niedzielę parlament w Teheranie przegłosował zamknięcie cieśniny dla żeglugi. Nie jest to jednak wiążący krok - ostateczna decyzja należy do przywódcy irańskiej teokracji, ajatollaha Alego Chameneia.
Geografia cieśniny Ormuz
Cieśnina położona jest między Zatoką Perską a Zatoką Omańską. Od północy nad cieśniną leży Iran, od południa - Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) oraz Oman. Kilka położonych w cieśninie wysp należy do Iranu oraz Omanu, na irańskich władze rozmieściły systemy przeciwokrętowe.
Cieśnina w najwęższym miejscu ma 33 km, a tor, którym mogą poruszać się statki - zaledwie 3 km.
Ten szlak komunikacyjny ma olbrzymie znaczenie strategiczne. W ostatnich kilkunastu miesiącach dziennie przepływało nim 17,8-20,8 mln baryłek ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej, Kuwejtu, Iraku, Iranu i ZEA, a także skroplony gaz ziemny (LNG), eksportowany głównie przez Katar. Około 80 proc. eksportowanej tą drogą ropy kierowane jest na rynki azjatyckie.
»» O gospodarczym znaczeniu Cieśniny Ormuz czytaj tutaj:
USA: blokada Ormuz byłaby dla Iranu dla „samobójstwem”
Iran sięgnie po „megabombę naftową”?
To byłoby gorsze niż wojna! Miażdżący plan Iranu
Rurociągi jako alternatywa?
Z powodu regionalnych napięć państwa Zatoki Perskiej zaczęły budować rurociągi, by zmniejszyć zależność od eksportu ropy cieśniną. Arabia Saudyjska jest w stanie wysyłać część swojej ropy rurociągiem do załadunku bezpośrednio z Morza Czerwonego (aczkolwiek transportowi tej ropy mogliby zagrozić jemeńscy rebelianci Huti), ZEA dysponują zaś rurociągiem wiodącym z Abu Zabi do Fudżajry nad Zatoką Omańską. Obie te nitki nie są w stanie przejąć większą część ropy transportowanej cieśniną.
Ochrona żeglugi handlowej w tym rejonie to zadanie stacjonującej w Bahrajnie V Floty Stanów Zjednoczonych.
Zamknięcie Ormuzu – jaki efekt?
Iran już wcześniej groził zamknięciem cieśniny, ale nigdy dotąd tych gróźb nie zrealizował.
Zamknięcie cieśniny wywarłoby natychmiastowy potężny efekt inflacyjny w USA i na całym świecie. Krok ten byłby jednak również bardzo dotkliwy dla Iranu - przez to samo wąskie gardło przepływa ropa eksportowana przez Teheran, a głównym jej odbiorcą są Chiny.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Covidowy Nimbus zaatakuje latem?
Licznik Elektromobilności z szokującym wskazaniem
Rynek pracy. Rząd Tuska zaciągnął ręczny hamulec
»»Co z lotem Polaka w kosmos? – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.