KE chce promować żywność
Komisja Europejska potwierdziła w środę wyasygnowanie dodatkowych 30 mln euro na promocję produktów rolnych w UE, jako odpowiedź na wprowadzone przez Rosję embargo na żywność z UE. Pieniądze te mają pomóc w znalezieniu nowych rynków zbytu producentom.
Środki te - jak poinformowała w środowym komunikacie KE - będą mogły być wykorzystane w ramach programów promocyjnych Wspólnej Polityki Rolnej, które zaczynają się w 2015 r. Komisja podkreśliła, że wnioski dotyczące tego programu należy składać do końca września.
"Programy promocyjne są jednym z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej, które mogą być wykorzystywane w średniej perspektywie, aby przezwyciężyć trudności rynkowe, mogące się pojawić w kilku sektorach w związku z rosyjskim embargiem" - podkreślił cytowany w komunikacie unijny komisarz ds. rolnictwa Dacian Ciolos.
Jak zaznaczył, środki te mają pomóc rolnikom i producentom w znalezieniu nowych rynków zbytu wewnątrz, a także poza Unią. "Dzisiejsza zmiana oznacza, że na projekty przedstawione do końca miesiąca z funduszy UE dostępnych będzie 60 mln euro" - oświadczył Ciolos.
Zwrócił uwagę, że w związku z tym, iż programy są współfinansowane przez organizacje zajmujące się promocją żywności, całkowita kwota na szukanie nowych rynków, która może być uruchomiona w 2015 r., może przekroczyć 120 mln euro.
Ciolos zachęca organizacje rolnicze, aby sięgały po te środki i w najbliższych tygodniach przedstawiały ambitne programy promocyjne.
KE podjęła wcześniej decyzję o przeznaczeniu 33 mln euro na wsparcie rynku brzoskwiń i nektarynek oraz 125 mln euro na pomoc dla sektora innych łatwo psujących się owoców i warzyw.
Na początku sierpnia Rosja poinformowała, że wprowadza zakaz importu owoców, warzyw, mięsa, drobiu, ryb, mleka i nabiału z USA, Unii Europejskiej, Australii, Kanady oraz Norwegii. Embargo ma obowiązywać przez rok. To odpowiedź Rosji na wcześniej nałożone na nią sankcje przez USA oraz UE. Wcześniej, 1 sierpnia Rosja wprowadziła embargo na niektóre owoce i warzywa z Polski.
(PAP)