Informacje

fot. Pexels.com
fot. Pexels.com

Minister rolnictwa będzie promował polską żywność w Chinach

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 kwietnia 2016, 16:31

  • Powiększ tekst

Minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel w dniach 2- 6 maja będzie przebywał w Chinach, gdzie przeprowadzi rozmowy ze stroną chińską w sprawie rozszerzenia eksportu polskiej żywności na tamten rynek.

Według informacji resortu rolnictwa, głównym celem wizyty Krzysztofa Jurgiela w Chinach jest "kontynuacja prac dotyczących dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku chińskiego oraz promocja polskich produktów".

Podczas wizyty planowane jest przeprowadzenie bezpośrednich rozmów z kierownictwem tamtejszego ministerstwa rolnictwa oraz Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny Chińskiej AQSIQ (odpowiednikiem naszej Inspekcji Weterynaryjnej), a także z władzami Szanghaju.

Resort podkreśla, że strona polska stale współpracuje z Chinami jeżeli chodzi o możliwości eksportu coraz to nowych produktów z Polski. Obecnie chodzi o umożliwienie dostępu do rynku dla jabłek, wznowienie eksportu wieprzowiny oraz zatwierdzenie kolejnych zakładów drobiarskich.

Jurgiel będzie ponadto gościem honorowym na największych w Chinach targach żywności Sial-China w Szanghaju. Polskie firmy i organizacje branżowe prowadzą podczas tej imprezy targowej jak i w innych miejscach szeroką kampanię promocyjną. Znaczny udział polskich przedsiębiorców w kampaniach promocyjnych jest związany z rosnącym zainteresowaniem polskich firm ekspansją na rynku chińskim.

Czytaj także: Polska jako marka coraz bardziej znana za granicą. A z czym się kojarzy?

Obecnie na rynku chińskim promowane są jabłka, mięso i wędliny oraz mleko i jego przetwory. Promocja odbywa się w ramach unijnych kampanii z dofinansowaniem z UE "Europejskie Jabłka Dwukolorowe", "Smaki Europy - Jakość i Tradycja" i "Trade Milk". Przy tej okazji planowane są konferencje prasowe, w których weźmie udział minister Jurgiel.

Polska więcej sprowadza z Chin produktów rolno-spożywczych niż wysyła, co oznacza, że w obrotach handlowych jest wysokie ujemne saldo. W 2015 r. wyniosło -187 mln euro, w stosunku do 2014 r. wzrosło ono o 30 proc.

Zmniejszył się eksportu żywności z Polski do Chin, m.in. Kraj Środka wstrzymał zakupy mięsa wieprzowego ze względu na wystąpienie w Polsce afrykańskiego pomoru świń. Ponadto, spadł eksport mleka i śmietany w proszku (o 69 proc.) oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao (o 65 proc.). Natomiast wzrósł eksport mięsa drobiowego (ponad 2,5-krotnie) oraz serwatki (o 46 proc. ). Wartość eksportu do Chin w 2015 roku wyniosła 127 mln euro i spadła o 22 proc. w porównaniu do 2014 roku.

Głównymi towarami rolno-spożywczymi eksportowanymi z Polski do Chin w 2015 r. były: serwatka, mięso i jadalne podroby z drobiu, czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao, syropy cukrowe, mleko i śmietana, zagęszczone i niezagęszczone, wyroby cukiernicze.

Strona polska wyraża nadzieję, że przeprowadzone rozmowy z przedstawicielami chińskiej administracji centralnej, zaowocują uzyskaniem dostępu do rynku chińskiego kolejnych polskich zakładów oraz produktów rolno-spożywczych. Ponadto liczy, że dzięki obecności Polski w roli gościa honorowego podczas targach w Szanghaju, polskie produkty rolno-spożywcze będą lepiej rozpoznawalne na chińskim rynku - poinformował resort.

(PAP)

Zobacz też: Polskie produkty regionalne będą lepiej chronione

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych