Nowosądecka zemsta za Pendolino
Nowosądecki producent pociągów Newag otrzymała tymczasowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji elektrycznego pociągu Impuls 2 wyprodukowanego na zamówienie włoskiego przewoźnika z Bari. Pozwala to na rozpoczęcie badań, aby uzyskać zezwolenie bezterminowe.
Zgodnie z umową wykonawczą podpisaną w grudniu 2015 roku polski producent zobowiązał się dostarczyć pięć trójczłonowych pociągów elektrycznych Impuls 2 na zamówienie włoskiego przewoźnika Ferrovie del Sud Est (FSE) z siedzibą w Bari. Pojazdy trafiły do Włoch, gdzie przechodzą proces homologacyjny. Wartość umowy wykonawczej wynosi 20,175 mln euro netto.
Jak poinformował rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk, spółka otrzymała tymczasowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji jednego pojazdu, który obecnie badany jest we Florencji. Impuls 2 na rynku włoskim otrzymał oznaczenie ETR-322.
Według Mikołajczyka zezwolenie wydane przez ANSF (Agenzia Nazionale per la Sicurezza delle Ferrovie) umożliwi firmie przeprowadzenie koniecznych badań dynamicznych celem otrzymania zezwolenia bezterminowego. Planowane rozpoczęcie jazd dynamicznych przewidziane jest na początek 2018 roku.
Na podstawie zawartej umowy ramowej, która obowiązywać będzie przez pięć lat od jej podpisania FSE może zamówić do 15 pojazdów produkowanych przez Newag. Łączna wartość zamówień udzielonych na podstawie umowy ramowej może wynieść maksymalnie 60,525 mln euro netto.
EZT Impuls 2 jest sztandarowym produktem nowosądeckiej firmy, wywodzącym się z rodziny pojazdów Impuls pierwszej serii. Wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pojazdu.
Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h. Wersja trójczłonowa dla włoskiego odbiorcy ma blisko 60 metrów długości. Jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych; przedziały pasażerskie i kabinę maszynisty wyposażono w klimatyzację, zastosowano system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu GPS.
Prezes Newag Zbigniew Konieczek mówił wcześniej, że realizacja włoskiego kontraktu to ważna chwila dla nowosądeckiej firmy, związana z jej ekspansją na zagraniczne rynki. Pociągi te są pierwszymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w Europie Zachodniej wyprodukowanymi przez polskiego producenta pojazdów szynowych.
Kontrakt z przewoźnikiem obsługującym region Bari nie jest pierwszym zamówieniem Newagu z Włoch – w zeszłym tygodniu spółka poinformowała, że wyprodukuje kolejne cztery wąskotorowe, dwuczłonowe pociągi spalinowe typu Vulcano do obsługi szlaków wokół wulkanu Etna na Sycylii za ok. 14,89 mln euro netto. Dostawa pojazdów dla przewoźnika Ferrovia Circumetnea rozpoczęła się w grudniu 2015 r.
PAP, MS