Informacje

UOKiK sprawdził, ile minerałów w mineralnej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 kwietnia 2018, 10:57

    Aktualizacja: 6 kwietnia 2018, 11:04

  • 1
  • Powiększ tekst

Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w 44 partiach naturalnych wód mineralnych, źródlanych i napojów nazywanych „wodami smakowymi” z 437, które kontrolowała, czyli w 10,1 proc. - poinformował UOKiK. Dodano, że zastrzeżenia dotyczyły m.in. przeterminowania wody

Jak poinformował Urząd w komunikacie, kontrolerzy wykryli m.in. różną od deklarowanej zawartość kationów i anionów, mylące informacje na etykietach, przeterminowane wody w sklepach.

UOKiK podał, że ostatnia kontrola odbyła się w III kwartale 2017 r. w 45 supermarketach, 25 mniejszych sklepach i 10 hurtowniach z całej Polski. Inspektorzy sprawdzali m.in., jak butelki są oznakowane, czy napoje nie są przeterminowane oraz w jakich warunkach są przechowywane. Część produktów trafiła do laboratorium, gdzie zbadano m.in. ich skład.

Inspektorzy sprawdzili 437 partii produktów i wykryli różnego rodzaju nieprawidłowości w 44 partiach (10,1 proc.).

Z tego: w 15 partiach (z 80 zbadanych w laboratorium) zawartość niektórych kationów i anionów była odmienna od deklarowanej na opakowaniu, 15 partii w trzech sklepach było przeterminowanych, 14 partii było źle oznakowanych - czytamy.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał, cytowany w komunikacie, powiedział, że „konsumenci często nie zdają sobie sprawy, że tak zwane wody smakowe to napoje, w których jest cukier lub substancje słodzące, a także sztuczne aromaty”.

Wybierając wodę mineralną czy źródlaną, zawsze dokładnie czytajmy etykiety - radzi.

Dodał, że UOKiK będzie stale monitorował ten rynek.

Jak poinformował Urząd, wykryte błędy na opakowaniu to np. podanie na butelce wody mineralnej sprzecznych informacji: z przodu „niskonasycona CO2”, a na odwrocie „wysokonasycona CO2”. Użyto określenia „unikalna kompozycja 7 minerałów”.

Według UOKiK taki chwyt marketingowy sugeruje nadzwyczajność danej wody, tymczasem nie jest to nic specjalnego, bo każda naturalna woda mineralna stanowi niepowtarzalną i wyjątkową dla danego źródła kompozycję minerałów.

Na wywieszce cenowej napoju gazowanego pojawiła się myląca informacja „woda gaz” z określeniem „cytrynowa”, podczas gdy naprawdę był to napój, a nie woda. Brak informacji „zawiera cukier i substancje słodzące” obok nazwy napoju.

UOKiK podał, że po kontroli trzech przedsiębiorców ukarano mandatami, wszczęto cztery postępowania administracyjne, a o 19 przypadkach zawiadomiono organy nadzoru sanitarnego lub wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Komentarze