Kolej radzi sobie coraz lepiej
Z usług kolei w Polsce w 2019 r. skorzystało 335,4 mln pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej; to najwięcej od 2001 r. - podał w piątek Urząd Transportu Kolejowego. W ub.r. koleją przewieziono ponad 236 mln ton towarów, co oznacza spadek o 5 proc.
Najwięcej pasażerów - niemal 88,9 mln - skorzystało z usług Przewozów Regionalnych, działających w 2019 r. pod marką POLREGIO. Drugie pod względem liczby przewiezionych osób były Koleje Mazowieckie z wynikiem 62,1 mln, a trzecie - PKP Intercity z 48,9 mln - poinformował UTK w komunikacie.
„Długość zrealizowanych przez pasażerów kolei przejazdów to łącznie ponad 22 miliardy kilometrów” - podkreślił cytowany w komunikacie prezes UTK dr inż. Ignacy Góra.
Według UTK w 2019 r. prawie wszyscy przewoźnicy obsługujący regularne połączenia odnotowali wzrost liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pociągach POLREGIO podróżowało o 7,7 mln (9,4 proc.) osób więcej niż w 2018 r. Przewoźnik dalekobieżny, PKP Intercity, odnotował wzrost liczby pasażerów o ponad 2,7 mln (6 proc.).
CZYTAJ TEŻ: Kolej na przyszłość
Jak dodano:
W ostatnim roku duże wzrosty liczby pasażerów zauważalne były także u przewoźników samorządowych. O ponad milion podróżnych więcej niż w 2018 r. przewiozły: Koleje Śląskie (3,5 mln osób więcej), SKM Warszawa (2,6 mln), Koleje Mazowieckie (2,4 mln), Koleje Dolnośląskie (2,4 mln), ŁKA (Łódzka Kolej Aglomaracyjna, 1,3 mln) i Koleje Wielkopolskie (1,2 mln). Jeśli chodzi o procentowy przyrost liczby podróżnych to liderem było ŁKA (27 proc. wzrostu) oraz Koleje Śląskie i Koleje Dolnośląskie (po 20 proc.).
W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40 proc. według masy oraz prawie 44 proc. według pracy przewozowej. UTK zwrócił też uwagę, że w transporcie ładunków rośnie udział mniejszych przewoźników.
W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1 proc. przetransportowali łącznie 13 proc. masy ładunków.
Łącznie koleją przewieziono w ubiegłym roku ponad 236 mln ton ładunków, czyli o 13,9 mln mniej niż w 2018 r. Góra zaznaczył jednak, że z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych.
Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski.
Zdaniem szefa UTK ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać.
PAP/ as/