Raport otwiera współpracę CPK i Koreańczyków
Pierwszym elementem współpracy między spółka CPK a doradcą strategicznym, czyli lotniskiem Incheon, jest przygotowany przez Koreańczyków tzw. raport otwierający, który będzie stanowił punkt odniesienia podczas dalszych prac przygotowawczych do budowy - mówi rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Przedstawiciele rządów Polski i Korei Południowej podpisali w ostatni piątek porozumienie o współpracy między obydwoma krajami. Równocześnie złożono podpisy pod umową z Portem Lotniczym Incheon z Seulu, czyli doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego, a spółką CPK.
Pierwszym elementem współpracy jest przygotowany przez przedstawicieli lotniska Incheon raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki. Będzie on stanowił dla nas punkt odniesienia podczas dalszych prac przygotowawczych do budowy CPK - powiedział Konrad Majszyk.
Jak dodał, doświadczenia te dotyczą takich kwestii, jak zarządzanie operacyjne portem lotniczym, integracja nowego lotniska z koleją, etapowanie budowy, rozwój obszaru Airport City, zarządzanie ryzykiem i rozwój innowacji.
Kontrakt dotyczący doradztwa strategicznego został zawarty na trzy lata, co oznacza, że obejmuje on okres planowania, projektowania i wykupu gruntów. Koszt tej współpracy to 3,5 mln euro netto.
Eksperci z Korei Południowej pracują już w siedzibie spółki CPK w ramach zespołu zintegrowanego. W jego skład wchodzą pracownicy spółki CPK i doradcy zewnętrzni - powiedział Konrad Majszyk.
Incheon otwarto w 2001 r., decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r., w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Jeśli chodzi o różnice i podobieństwa, to - jak wskazuje spółka - Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong, 52 km od centrum Seulu. CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy.
W przypadku Incheon stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które zatrzymują się tylko na lotnisku Incheon i w Seulu (taki przejazd trwa ok. 40 minut).
CPK będzie miał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to ok. 15 minut.
PAP/RO
CZYTAJ TEŻ: Paszporty szczepień: są w Izraelu, UE ma w planach