Informacje

 Prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki  / autor: PAP/Paweł Supernak
Prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki / autor: PAP/Paweł Supernak

CPK: są pieniądze na projekt, ale na nic więcej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 czerwca 2024, 14:30

  • Powiększ tekst

Jesteśmy mniej więcej na półmetku projektowania lotniska w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka ma środki, aby płacić projektantom, natomiast nie ma zapewnionego finansowania na dalsze etapy tej inwestycji - powiedział prezes spółki CPK Filip Czernicki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Dodał, że prace projektowe toczą się dla części kubaturowych samego terminala i części związanych z lotniskową infrastrukturą, takich jak miejsca postojowe dla samolotów czy drogi startowe.

Prezes CPK: Projektujemy, bo musimy

Podkreślił, że projektowanie nie zostało wstrzymane, gdyż wiązałoby się to z ponoszeniem „bardzo dużych kosztów przestojowego”.

Jak poinformował prezes, obecnie spółka ma środki na to, aby płacić projektantom, natomiast nie ma zapewnionego finansowania na dalsze etapy tej inwestycji.

W tej chwili, po weryfikacji tego projektu, będziemy musieli się ubiegać o ośrodki, przede wszystkim z budżetu państwa, o to, aby móc realizować przede wszystkim te najważniejsze zobowiązania i dalszy etap inwestycji- stwierdził Czernicki.

Jakie były plany

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów miałby zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Inwestycja miałaby umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Pod koniec kwietnia Polskie Port Lotnicze podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) „była myśleniem życzeniowym”.

Łukasz Pawłowski (PAP)/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Polska zadłużona jak nigdy

Na nic protesty rolników. Zielony Ład trzyma się mocno

Koniec „belkowego”? Rewolucja w opodatkowaniu kapitału

Chodzi o wielkie interesy, a nie o ludzkość

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych