AKTUALIZACJA
Allegro na fali boomu e-commerce! Mocny wzrost zysku
Allegro odnotowało 260,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2020 r. wobec 123,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skorygowany zysk netto wyniósł odpowiednio: 287,6 mln zł wobec 127 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 394,9 mln zł wobec 267,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł 513,5 mln zł wobec 380,6 mln zł rok wcześniej, natomiast skorygowana EBITDA sięgnęła odpowiednio: 533,5 mln zł wobec 384,3 mln zł rok wcześniej.
Wyniki skorygowane podano z wyłączeniem jednorazowych wydatków związanych z przygotowaniem pierwszej oferty publicznej Allegro.eu oraz kosztów związanych z programami motywacyjnymi, przyznaniem akcji pracownikom i refinansowaniem kredytów, poniesionych głównie w trzecim kwartale 2020 r., wyjaśniła spółka.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 299 mln zł w IV kw. 2020 r. wobec 805,6 mln zł rok wcześniej.
-Czwarty kwartał to tradycyjnie najważniejszy okres w branży handlowej. W tym okresie przyciągnęliśmy na naszą platformę około 400 tys. nowych klientów. Liczba aktywnych kupujących sięgnęła tym samym blisko 13 mln, a każdy z nich wydał w minionym roku na Allegro.pl średnio prawie 2 700 zł, czyli 36 proc. więcej niż rok wcześniej. Zyskują na tym sprzedający, którzy w czwartym kwartale zwiększyli sprzedaż o 57,5 proc. do 10,85 mld zł - powiedział prezes Allegro Francois Nuyts.
Zwrócił też uwagę na „dynamicznie rosnącą” liczbę kupujących, którzy korzystają z programu Smart!
-Coraz większa grupa konsumentów może też już korzystać z Allegro Pay, zyskując możliwość płacenia za swoje zakupy nawet trzy miesiące później bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Inwestujemy również w to, aby zakupione produkty jak najwygodniej i jak najszybciej trafiały do nabywców. Wzrósł udział przesyłek dostarczanych w ciągu jednego dnia i utrzymywał się na stabilnym poziomie także w szczycie świątecznych zakupów - wskazał szef Allegro.
W całym 2020 r. spółka miała 418,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 393,1 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3 997,8 mln zł w porównaniu z 2 592,3 mln zł rok wcześniej.
Wynik EBITDA w całym ub.r. wyniósł 1 586,8 mln zł wobec 1 325,4 mln zł rok wcześniej, natomiast skorygowana EBITDA sięgnęła odpowiednio: 1 750 mln zł wobec 1 338,1 mln zł rok wcześniej.
-Bardzo dobre wyniki osiągnięte w czwartym kwartale przewyższyły nasze wcześniejsze oczekiwania. Wypracowany w ostatnim kwartale zysk netto był ponad dwukrotnie wyższy niż przed rokiem i wyniósł 260,6 mln zł. To m.in. efekt znacznego obniżenia zadłużenia grupy i kosztów związanych z jego obsługą. Mocne wyniki finansowe i wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej umożliwiły nam obniżenie dźwigni finansowej na koniec 2020 r. do poziomu 2,5, znacznie szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy” - skomentował dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick.
Spółka planuje również przeznaczyć w tym roku na inwestycje 550-600 mln zł w porównaniu z 230 mln zł wydatkowanymi w 2020 roku. W latach 2022-2023 mają to być kwoty sięgające odpowiednio poziomów 700-800 mln zł oraz 850-950 mln zł.
Wzrost nakładów Allegro uzasadnia m.in przyspieszonymi inwestycjami w rozwój funkcjonalności w 2021 roku mającymi na celu wspieranie dynamiki wzrostu większego biznesu po COVID-19, wzrostem nakładów inwestycyjnych na sprzęt i oprogramowanie komputerowe, wyposażeniem nowych biur i rozwojem usługi Allegro Fulfillment oraz sieci własnych automatów paczkowych.
Firma poinformowała też w środę o podpisaniu listu intencyjnego z Modern-Expo na dostawę automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Do końca tego roku platforma planuje budowę sieci 1,5 tys. urządzeń w polskich miastach (w ramach pierwszej fazy spółka chce uruchomić łącznie 3 tys. automatów).
Na pytanie, czy Allegro widzi odpływ sprzedawców w związku z wejściem do Polski Amazona, prezes Nuyts odpowiedział: Niespecjalnie. Robimy wszystko, by sprzedawcy byli konkurencyjni, pozwalamy im rosnąć.
Nie chciał komentować startu serwisu Amazon.pl.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3 proc. rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.
Czytaj też: Spektakularne prace na Mierzei Wiślanej! Nowy etap przekopu! [wideo]
ISBnews,PAP Biznes/kp