Informacje

Most Poniatowskiego w Warszawie / autor: Fratria
Most Poniatowskiego w Warszawie / autor: Fratria

Szpetne fotoradary będą demontować … ponad 2 lata!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 lipca 2021, 17:00

  • Powiększ tekst

Głównym elementem zaleceń pokontrolnych konserwatora jest zalecenie przeprowadzenia gruntownych prac remontowo-konserwatorskich oraz demontaż fotoradarów ingerujących w ławy kamienne w terminie do 1 grudnia 2023 r. - poinformował rzecznik ZDM Jakub Dybalski odnosząc się do sprawy fotoradarów na warszawskim moście Poniatowskiego.

Na początku czerwca mazowiecki konserwator zabytków przeprowadził kontrolę na moście Poniatowskiego.

Ze względu na umiejscowienie fotoradarów ingerujące w strukturę ław kamiennych (w obrębie siedzisk), zaleca się demontaż tych fotoradarów i zastosowanie urządzeń odpowiadających za odcinkowy pomiar prędkości - przekazał PAP prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Do zaleceń odniósł się Zarząd Dróg Miejskich, który potwierdził, że dostał raport pokontrolny konserwatora dotyczący m.in demontażu dwóch fotoradarów ustawionych w niszach kamiennych na zabytkowym moście.

To zbieżne z tym, co mówiliśmy od samego początku, że fotoradary to urządzenia tymczasowe, do momentu gruntownej przebudowy płyty mostu, gdy bezpieczeństwo będzie można osiągnąć innymi sposobami- przekazał Jakub Dybalski.

Zaznaczył też, że cieszy fakt, że konserwator widzi potrzebę kontroli prędkości na moście. W swoich zaleceniach konserwator wskazał na potrzebę zastąpienia fotoradarów, systemem odcinkowego pomiaru prędkości. Rzecznik ZDM wyjaśnił, że był to też ich pierwszy pomysł „na dziś niewykonalny bo rynek tego typu urządzeń w Polsce praktycznie nie istnieje”.

Mamy nadzieję, że przez te 2,5 roku jakoś się rozwinie dzięki zakupom Głównej Inspekcji Transportu Drogowego – to jedyna instytucja, która może z tych urządzeń korzystać – i wspomniane fotoradary będą mogły być zastąpione przez Odcinkowy Pomiar Prędkości, jeśli będzie wtedy wciąż taka potrzeba - dodał.

Według rzecznika „wydaje się, że sytuacja jest już jasna. Czekamy aż urządzenia zostaną włączone do systemu CANARD, skoro GITD już wie jakie są zalecenia konserwatorskie”.

Spór o lokalizację i wygląd wolno stojących szaf radarowych na zabytkowym moście Poniatowskiego toczy się od ponad miesiąca. Mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki zawnioskował o zmianę ich lokalizacji, tłumacząc, że nie znał ich dokładnego położenia. ZDM odpowiedział, że „Wojewódzki Mazowiecki Konserwator Zabytków prawie rok temu wydał zgodę na montaż fotoradarów na moście i na wiadukcie w zakresie i sposobie wykonania określonym w programie robót, który był załącznikiem do tej zgody, i w którym jest zarówno ich wygląd, jak i mapa z lokalizacją”.

Krytykowany był też wygląd fotoradarów. „Wygląd fotoradarów i ich ulokowanie w stosunku do jezdni określają przepisy. Nie są ładne, ale przez lata wszyscy zawsze chcieli, by były jak najbardziej jaskrawe. No to w przepisach są” – napisał na Facebooku Zarząd Transportu Miejskiego.

Radary na moście Poniatowskiego usytuowane są po obu brzegach Wisły. Do tej pory nie rejestrują pojazdów przekraczających prędkość. Gdy już zaczną działać, kierowcy jadący w kierunku Pragi będą musieli na nie uważać przy wieżycy, następnie nad ul. Solec, a także nad Wisłą. Na pasie dla jadących z Pragi w kierunku centrum pierwszy fotoradar będzie kontrolował prędkość przed Wybrzeżem Szczecińskim, następny niemal na wysokości lewego brzegu Wisły, a ostatni nad ul. Kruczkowskiego.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: „Gliwice” kończą Astrę, będą vany

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych